Képzeld el, hogy egy álomból ébredsz: gyönyörű ruhák, csillogó események, sikeres vállalkozás és egy nő, aki mindezt kézben tartja – anyaként és cégvezetőként egyaránt. A divat világában minden apró részlet számít, és ezt jól tudja interjúalanyom, Perger-Erdélyi Dalma is, aki több mint 20 éves tapasztalatával, kitartásával és kreatív energiájával építette fel saját modell- és hoszteszügynökségét. Nemcsak megélte a divat világának csillogását, hanem formálta is azt, és most bepillantást enged abba, hogyan hozta létre ezt a virágzó vállalkozást, és miként kezeli az édesanya és üzletasszony szerepeinek egyensúlyát.
– Ha valami nem mondható el rólad, akkor az az, hogy kezdő lennél a divatiparban. Kimondani is döbbenet, de már több mint 20 éves tapasztalatod van ezen a területen.
– Így igaz. Modellként dolgoztam, amikor Balatonról felköltöztem Budapestre a pénzügy- és számvitel tanulmányaim miatt. Már akkoriban is sok olyan hoszteszmunka volt, ahova modellkinézetű lányokat kértek, ezért, ha tetszett az esemény és belefért az időmbe, akkor mentem hoszteszmunkákra is. Sokszor emlegetem a csapatomnak, hogy menni kell, tapasztalatot szerezni, emberekkel ismerkedni, ebből lehet kapcsolatrendszert építeni. Nekem is óriási felismerés volt még diákként, hogy mennyivel több modellmunkát vonzott be nekem, ha elmentem hoszteszmunkákra is. Ahol dolgoztam, azonnal felismerték, hogy mennyire pontos, precíz vagyok és jó a szervezőkészségem, ezért pár alkalom után már koordinálhattam és szervezhettem a lányokat.
– Mi inspirált a DALMANIA Ügynökség megalapítására?
– Ismertem már akkor is mindenkit, aki szépségversenyző vagy modell volt, így nem volt túl nehéz dolgom. Az ügyfelek pedig azonnal tudták, hogy kihez kell fordulni, ha promóciót, kiállítást, üzleti eseményt csinálnak. Ezekből inspirálódva álmodtam meg, hogy ha már vállalkozásszervezést tanultam és a marketing világa áll hozzám a legközelebb, akkor a saját szabályaim szerint magasabb színvonalon szeretnék szolgáltatni és így született a DALMANIA Agency, az én kis hostess&modell közvetítéssel foglalkozó boutique ügynökségem.
– Külsősként – talán a filmek által sugalltak miatt – az ember fejében a divatipar egy hatalmas küzdőtér, komoly harcokkal a résztvevők között. Neked milyen kihívásokkal kellett szembenézned a vállalkozás elindításakor, és hogyan sikerült legyőznöd őket? Valójában mekkora volt a verseny ebben az üzleti ágban?
– A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy bár pénzügyi területen tanultam, soha senki nem tartott órát adózási szabályokról, szolgáltatást és bevételeket érintő döntésekről, milyen cégformát érdemes választani stb.. Ezeket Magyarországon mindenkinek ki kell tapasztalni, utána kell olvasni, tanulmányozni kell a lehetőségeket. Adott esetben döntést hozni változásokról, amikkel az adott vállalkozás jobban és gördülékenyebben működik. A verseny mindig nagyon nagy volt, rengeteg ügynökség bukkan fel, majd tűnik el. Párat már láttam az évek során. Nekem nagyon erős standardek vannak felállítva a fejemben és vállalkozás szinten, ami végett a konkurencia csak jó számomra, mert felém tolja a megrendelőket. Minél rosszabbul csinálják, annál több ügyfél keres meg.
– Egy vállalkozás életben maradásához elengedhetetlen, hogy valamiben egyedi legyen a maga piacán. Mit gondolsz, mi a Te egyediséged? Mi különbözteti meg a Dalmaniát más ügynökségektől?
– Az ügynökségem egyedisége abban rejlik, hogy a mennyiség helyett a minőségre törekszem. Mind a hoszteszek, hosztok, modellek regisztrálásánál, mind az ügyfelek és események megválogatásánál. Ezt sokan nem tehetik meg. Én szánok rá időt, hogy átgondoljam egy-egy projekt folyamatát, megnézem a realitás alapját, buktatóit és vázolom a megrendelőmnek, hogy szerintem ezt hogy lehet gördülékenyebben, költséghatékonyabban, eredményorientáltabban megvalósítani. Nem vállalok olyat, amit magam sem csinálnék meg, ezt a lányok is tudják és magabiztosan jelentkeznek munkákra, mert biztonságban vannak. Miért fontos ez? Akkor tudok egy jó csapatot összeálíltani, ha ők tudják, hogy ki lesznek fizetve és tudják, hogy csak olyan feladatot bíznak rájuk, amit elvállaltak. Ügynökségként képviselnem kell mindkét fél érdekeit, legyen boldog az ügyfél és legyen boldog a munkavállaló is, ez az a win-win szitáció, amikor mindenki elégedett lesz és már küldi is az 5*-ot a Google Értékelésbe! :))
– Ismerjük el, az emberek, különösen a nők irányítása mindig kihívást jelent. Hogyan választod ki a megfelelő hoszteszeket, modelleket és személyzetet a különböző projektekhez?
– Mondhatom ennyi idő után, hogy a szervezés az életem! Profi vagyok a szakmámban és annyi szituációt láttam már, hogy könnyedén kezelem az embereket és a menedzselésük nem okoz gondot számomra. A szakma érdekessége, hogy a nagyon gyorsan digitalizálódó világunkban ez egy olyan szolgáltatás, ami offline. Természetesen sok háttérmunka online történik, de egy üzleti esemény regisztrációja a Várkert Bazárban, egy nemzetközi kiállítás vagy egy fotózás esetében mi fizikálisan veszünk részt. A hoszteszeket, modelleket a legtöbb esetben az ügyfelek és marketingszempontjaik alapján válogatjuk az adott eseményre. Általánosan azt mondanám, mindig az ügyfélkörömnek megfelelően regisztrálom a csapatomat, hogy a lehető legtöbb munkához jussanak nálam. Látom, hogy milyen kvalitásokat keresnek, milyen külső megjelenést várnak el a megrendelők. Természetesen munka közben is fejlődnek a lányok, egyáltalán nincsenek kizárva a kezdők, hiszen aki kedves, lelkes, szeretne dolgozni és csinos, az DALMANIA “karakter”.
– Mi volt a legemlékezetesebb kampány vagy esemény, amin dolgoztál?
– Két kedvencet is említenék. Az egyik a Rolls Royce sajtótájékoztatója Magyarországon, ahol használhattam végre a “DALMANIA, a Hostess Ügynökségek Rolls Royce-a” szlogent! 🙂 A másik egy magyar tervező, a Lozar & Silvio Monti művész divatbemutatója. A helyszín is különleges volt, hiszen a Budai Vár Török kertje adott otthont az eseménynek, a ruhákon Silvio Monti alkotásai jelentek meg. Mindezt gyönyörű DALMANIA Agency modelleken láthatták a vendégek.
– Milyen új projekteken dolgozol most, mi az, ami komolyan izgalomba hoz Téged most?
– A kedvenc aktuális projektem, amin már hónapok óta dolgozunk, a vegas.hu fogadó oldal EB-promóciója. Naponta 6 lány és 6 fiú indul el a városban 3 pick-up autóval és meglátogatják a leglátogatottabb focimeccsnéző helyeket. Igazi klasszikus promóció, ahol népszerűsítik az oldalt és az 50 milliós nyereményjátékot. Remélem, sokan fognak találkozni velük a városban.
– Egyre ismertebb fogalom Magyarországon is a mompreneur. Ez alatt ugye azokat a hölgyeket értjük, akik anyaként vállalkoznak. Mit gondolsz a te mompreneur szerepedről?
– A legnehezebb a női vállalkozó életében az időmenedzsment. Menőn hangzik a WIFE-MOM-BOSS titulus, de nekünk nőknek sokkal több információval és tevékenységgel kell egyensúlyoznunk, mint a férfiaknak. Nehéz? Igen! Megoldjuk! Egyértelmű! 🙂 Fontosnak tartom, hogy ne essünk bele a munkamánia csapdájába és elegendő időt szánjunk a családunkra és magunkra! Igyekszem, hogy a Férjemmel kettesben töltött közös programoknak is maradjon hely, ki tudjak kapcsolódni naponta minimum egy edzéssel és a kislányomra is szánjak időt kettesben. Egy ide passzoló idézet, amivel nemrég találkoztam: “You can’t stop the waves, but you can learn to surf.” (A hullámokat nem tudod megállítani, de megtanulhatsz úszni. – Jon Kabat-Zinn idézet)