Válassza az Oldal lehetőséget

5+1 tipp alvásprobléma ellen

5+1 tipp alvásprobléma ellen

Rendszeresen szenvedsz alvászavaroktól? Mindennap úgy ébredsz, mintha egész éjszaka dolgoztál volna? Sokszor felébredsz és nehezen alszol vissza? Ezek a problémák idővel komoly betegségeket is okozhatnak, ezért mindenképp megoldást kell keresni rá.

 

Rendszerint az orvosok az alvásproblémákra altatót javasolnak, pedig a a legutolsó megoldás kellene, hogy legyen. Előbb érdemes kipróbálni sokkal természetesebb dolgokat, mielőtt az előbbi drasztikus megoldásokhoz nyúlsz. Ha rákeresel a neten arra, hogy milyen lehetőségek vannak az alvásproblémák enyhítésére, sok hasznos tippet találhatsz. Ezek között szerepel a hűvös, szoba, hogy ne igyál, egyél sokat lefekvés előtt és még számos valóban nagyon hasznos javaslat, amiket jó, ha kipróbálsz és alkalmazol. Én most továbbmentem és kutakodni kezdtem, milyen egyéb olyan dolgok vannak még, amiket bevethetsz az álommanó előcsalogatása érdekében.

 

1. Gógynövényekkel az alvásprobléma ellen

Először lássuk milyen gyógynövényeket ajánlanak az javítására. Több finom (és kevésbé kellemes, de hatásos) tea vagy kivonat létezik, hogy a segítségedre legyen és úgy durmolj, mintha sose lett volna alvásproblémád. A gyógynövények számos betegségre jelentenek megoldást. A népi gyógyászat évezredeken át ezekre a hasznos növényekre támaszkodott. A modern orvoslással kissé háttérbe szorult a terápiás célú alkalmazása, de mai napig is elterjedt a használatuk. Ilyen például a valeriana , mely közismerten hatásos arra, hogy nyugodtan végigaludd az éjszakát. Ezt az ugyan kellemetlen szagú, de igazán hasznos kis növényt kapszula formájában a legegyszerűbb beszerezni és fogyasztani.

Az belélegzése nyugtató hatással lehet az idegrendszerre. Fontos megjegyeznem, hogy a valerianának nincs olyan gyors hatása, mint például a gyógyszereknek, de rendszeres használat esetén segíthet javítani az alvásminőséget hosszú távon. Az előbb említett valeriana mellett még több olyan gyógynövény is helyet kapott a gyógyfüves könyvben, mint a kamilla, citromfű vagy éppen a menta. A passióvirág-kivonat és a baldrian- (macskagyökér-) tea kevésbé ismert, de feljegyzések szerint hatásos az alvásproblémák megszüntetésére.

 

2. Tegyük szokásunkká a meditációt

Egy tanulmány kimutatta, hogy a rendszeres meditáció segíthet az alvászavarokkal küzdőknek. Azok, akik rendszeresen meditálnak, gyakran jobb alvási mintázatokról és mélyebb, pihentetőbb alvásról számolnak be. Ki ne hallotta volna, hogy a meditáció milyen felemelő és csodálatos érzés. Persze, persze, a csapból is ez folyik. De most őszintén! Kipróbáltad már? Lefekvés előtt? Na, ugye!

Ne sajnáld az időt magadtól, mert ha rászánsz 15-30 percet, azzal spórolsz több órányi hasznos időt a következő napodra. Hisz kialvatlanul csak a szervezetlen, gyakran felesleges és lassú teendők halmaza lesz a nyereményed az előző napi 30 perc helyett. Ugye, hogy érdemes kiszorítani egy kis potya fél órát? Vonulj félre egy olyan szobába, ahol nem zavarnak. Ha ez nem kivitelezhető, dugd a füledbe a fülhallgatót és keress egy speciális alvást segítő meditációt a neten. Rengeteg ilyen található, csak válogatni kell. Ha ezt minden este a lefekvési rutinoddá teszed, azzal sokat segíthetsz magadon. És ennek a családod is örülni fog, az biztos!

 

3. Csak a csend és a nyugalom?

A különböző zajok nem csak zavaróak lehetnek, hanem segíthetnek is az optimális alvásminőseg megteremtésében. Ezek a segítő hangok csökkentik a környezeti zavaró tényezők hatását és így javítják az alvás ét. Ha már a neten fellelhető videóknál és hanganyagoknál tartunk, akkor ne csak a meditációt próbáld ki. Nekem a kedvencem a fehér zaj. Tudod mi az? Én sem tudtam, amíg utána nem olvastam. A fehér zaj olyan hang, amely tartalmazza az összes frekvenciát az emberi hallás érzékelési tartományában azonos hangerejűen.

De van más javaslatom is, ha a fehér zaj túl unalmas számodra. Amikor kisgyermek voltam, imádtam, mikor a nagymamám porszívózott. Volt egy régi rakétaporszívónk. Emlékszel még rá? Régi gép, volt, de kiválóan teljesítette a dolgát. És emellett valami földöntúli örömet is okozott nekem. Mindig az asztal alá bújtam és borzongás járt át, ahányszor csak a nagymamám bekapcsolta. Imádtam a hangját és úgy le tudtam lazulni tőle, ahogy a mai rohanó világban csak vágyaimban él már sajnos. A neten több ilyen zajforrást is fellelhetsz. A porszívó, vihar, hó vagy szélfúvás, esetleg az eső hangja is mind-mind a barátod. Elég zajos környéken lakok és rossz alvó is voltam, de mióta minden éjjel “esik a szobámban”, azóta kipihenten ébredek.

 

4. Mozgással az alvásért

A mozgás nemcsak felébreszthet, hanem meg is nyugtathat. Próbáld ki, ha nem hiszed. A tényleg hasznos módszer. Ez a népszerű mozgásforma nemcsak trendi, de kiváló meditációs módszer is. A jóga és a közben végzett légzőgyakorlatok csökkentik a stresszt és a szorongást. A rendszeresen végzett esti rituálé kialakítása, mely tartalmazza ezeket a gyakorlatokat, segíthet stabilizálni az alvási ciklust és javítja az alvás minőségét hosszú távon. Ne tartson vissza, hogy nem vagy hajlékony. A rendszeres gyakorlás során sokat fogsz változni és nem a életesség fog segíteni rajtad, hanem az, hogy teszel magadért, hisz a legapróbb jó is kincset ér, ha azt örömmel és egy jó cél érdekében teszed. Márpedig mi lehetne jobb cél az egészségednél?

 

5. Zenével az alvásprobléma ellen

Volt már, hogy mondjuk néztél egy filmet és a zene, ami a jelenet alatt szólt, olyan megindító volt, hogy szinte elsírtad magad? Olyan hatást gyakorolt rád a film részlete, ami a zene nélkül fele annyira sem lett volna hatásos? És hogy jön ez most ahhoz, hogy jobban aludj? Elmondom!

Az esti akciófilmet tedd el a hétvégi délutánokra és kapcsold ki a tévét. Lefekvés előtt már ne ingereld az elméd zajos, idegesítő effektekkel teletűzdelt műsorokkal, videókkal. Hallgass kellemes, lassú és nyugtató zenéket. Mikor készülsz a lefekvéshez már akkor hangolódj egy jó kis blues vagy egy zeneszám meghallgatásával. Hidd el, érdemes, hisz ha a filmben ekkora hatással volt rád és hatott az elmédre, akkor nem gondolod, hogy ugyanezt érheted el a megfelelően megválasztott dallamokkal? Csak próbáld ki! Semmi nem hat, ha nem alkalmazzuk. A puding próbája az evés. 🙂

 

+1. A hollywoodi meleg tej

Most pedig jöjjön egy újabb filmvászonról vett ötlet. Milyen jó, hogy még azt is megtanulhatjuk a moziban, hogyan aludjunk jól… Mi jöhetne más jokertippként, mint a meleg tej. Hányszor látjuk a filmekben, hogy az anyuka a nyugtalan gyermekének meleg tejet visz az ágyba, hogy az izgága lurkó elcsendesedjen és végre romantikázhasson a férjével vagy nekiüljön a nyomozati anyag átnézésének, hogy kiderítse a hátborzongató bűntényt…. Jó gondolat! De ez a trükk nemcsak a romantikán vagy a gyilkos kézrekerítésében segíthet, hanem rajtad is. A laktózérzékenyek szerintem nyugodtan ihatnak nekik megfelelő növenyi vagy laktózmentes tejet, hisz itt nem kifejezetten a tejen van a hangsúly. Egészségedre!

 

Ezek a tippek kombinálhatóak egymással. Képzeld el azt a szituációt, mikor este egy kellemes, illatos fürdőt veszel, miközben gyertya ég a kád mellett, az aromalámpában az illóolaj mennyei illatot áraszt. Te elmerülsz a meleg vízben, ami körülölel és egy kellemes zenét hallgatsz, miközben langyos gyógyteát kortyolgatsz. Hát nem álomszerű? És kérdem én: Miért ne tehetnéd ezt meg? Hisz egy nehéz nap utan ez a legkevesebb, amit megérdemelsz magadtól, magadnak!

A szerzőről

Gaál Orsolya

Gaál Orsolya leendő menopauza coach és női életmód coach vagyok. Célom, hogy minden változó korban lévő és nehézségekkel küszködő nő, megoldást találjon a problémáira és segítséget kapjon. Legyenek ezek a gondok akár testiek, akár lelkiek. Saját megélt tapasztalataim vezettek erre az útra. Ekkor tudatosult bennem, hogy mit kell tennem, mi a hivatásom. Munkám és írásaim azoknak a nőknek szólnak, akik hasonló TűsarkakOn járnak mint én. Felvontam a zászlómat es hadba indulok, hogy együtt megnyerjük a háborút a klimax csataterén! Tartsatok velem!

Nézd meg ezt is!

Programajánló