Válassza az Oldal lehetőséget

Beszédfejlődés, logopédia, megkésett beszédindulás – Mikor aggódjunk?

Beszédfejlődés, logopédia, megkésett beszédindulás – Mikor aggódjunk?
TűsarkakON
Írta: TűsarkakON

„Másfél éves, de még alig mond valamit.” „A szomszéd kisfiú már két és fél évesen folyamatosan beszélt, az enyém meg csak mutogat.” „Most akkor várjunk még, vagy már vigyük logopédushoz?” – Ismerős mondatok?

A beszédfejlődés az egyik leggyakoribb téma, ami a kisgyerekes szülőknél kérdőjeleket, aggodalmat és (néha felesleges) pánikot szül. Mert hát valljuk be: amikor a gyerek nem beszél, az nem csak egy szakasz – hanem egy csomó kimondatlan félelem is.

Úgyhogy nézzük meg, mi számít normálisnak, mikor érdemes szakemberhez fordulni, és mit tehetsz te szülőként, hogy elinduljon a beszéd.

 

Mi az a megkésett beszédfejlődés?

Mielőtt mindenki fejvesztve időpontot foglal a logopédiára: a gyerekek nem egyszerre indulnak be beszédügyileg. Van, aki 10 hónaposan már mond szavakat, mások csak 2 éves kor után kezdik. A különbség nem feltétlenül kóros – de vannak bizonyos mérföldkövek, amiket nem árt figyelni.

Általánosságban:

  • 1 éves kor körül már legyen legalább pár hangutánzó, „mama”, „papa”-féle szókezdemény,
  • 2 évesen legyen legalább 50 aktívan használt szó, és kezdje összerakni őket (pl. „anya gyere”),
  • 3 évesen pedig már mondjon rövid mondatokat, legyen érthető az idegenek számára is legalább 50-75%-ban.

Ha ezek nagyon nem teljesülnek, ott már gyanakodhatunk megkésett beszédfejlődésre. De még ekkor sem biztos, hogy „nagy baj” van – csak azt jelzi, hogy érdemes mélyebbre nézni.

 

Tényleg „lustább”, vagy más van a háttérben?

Az egyik leggyakoribb félreértés: „biztos nem beszél, mert kicsit lusta” vagy „fiú, azok később érnek”. Ez nem segít, sőt, akár félre is vihet. A beszédkésés mögött ugyanis lehet hallásprobléma, izomtónus-eltérés, idegrendszeri éretlenség, feldolgozási zavar – vagy akár túl sok képernyő, túl kevés kommunikáció a mindennapokban.

És néha tényleg csak annyi van mögötte, hogy a gyerek másképp fejlődik. De ennek eldöntése nem a nagymamára vagy a Facebook-csoportokra tartozik – hanem egy szakemberre.

 

Ne csak a számokat nézd – figyelj az egész képre!

A beszédfejlődés nem csak arról szól, hány szót mond a gyerek. Az is sokat elárul, hogyan használja őket: próbál-e kommunikálni, utánozza-e a hangokat, van-e gesztus, szemkontaktus, kezdeményezés.

Sokszor például egy gyerek szinte alig beszél, de remekül elmutogat, kommunikál, interakcióba lép – ott lehet, hogy csak egy kis plusz lökés kell. Máskor viszont a gyerek beszél, de „robotikusan”, visszhangszerűen, nem kapcsolódva – és az sokkal komolyabb jel.

Nem csak a szavakat kell nézni, hanem az egész kapcsolatot.

 

Mikor érdemes logopédust vagy más szakembert bevonni?

A rövid válasz: akkor, ha benned már felmerült a kérdés. Nem, nem kell azonnal elvinni logopédiára minden gyereket, aki még nem költ verset háromévesen – de ha azt érzed, valami nem stimmel, ne várd meg, amíg majd „magától megoldódik”.

Jó, ha konzultálsz szakemberrel:

  • ha a gyerek kétévesen még nem mond értelmes szavakat,
  • ha nincs szemkontaktus, utánzás, gesztus,
  • ha a beszéd érthetetlen, darabos, visszafejlődik,
  • vagy ha egyszerűen valami nem stimmel a megérzésed szerint.

A korai segítség nem bélyeg, hanem esély. Sokkal könnyebb előbb ránézni, mint utólag behozni, amit el lehetett volna kezdeni egy évvel korábban.

 

Mit tehetsz te, mint szülő?

A beszédfejlődést nem lehet kierőltetni, de lehet támogatni. A kulcsszó: élő, személyes kommunikáció.

Beszélj hozzá sokat, egyszerű mondatokban.

Ne „kérdeztetős műsor” legyen („Mi ez? És ez? És ez?”), hanem beszélgetés.

Mesélj, mondókázz, olvassatok együtt.

Hagyd, hogy ő is kezdeményezzen, válaszolj a saját kis „nyelvén” is.

És: ne a képernyővel „tanuljon beszélni” – mert az nem válaszol vissza, és nem kapcsolódik.

Ha úgy érzed, mégsem haladtok, ne félj segítséget kérni. Ez nem szégyen, hanem felelős döntés.

 

Beszédindulásra várva? Ezek a szakemberek lehetnek a társaitok

Ha a beszédindulás körül forog most minden gondolatotok, ha elakadás van, ha szeretnél biztosra menni, hogy minden rendben van, vagy csak kíváncsi vagy, hogyan lehet jobban támogatni a gyereked kommunikációját – az alábbi szakemberek ebben tudnak segíteni.

Logopédusok, korai fejlesztéssel foglalkozó szakemberek, komplexen gondolkodó segítők – mindannyian más módszerrel, de ugyanazzal a céllal: hogy a gyerek megtalálja a saját hangját. És nem csak a cikkben említett témára találtok segítséget! Számtalan területen tudnak segíteni. Olvasd el, ismerd meg őket, nézd meg, mi mindben számíthatsz a szakértőkre!

Ha most még nem találod meg a legjobb segítőt, nézz vissza a cikksorozat többi részére is – ott biztosan rátok vár a megfelelő szakember.

 

Takács Vanessza, beszédindítás lóháton – Badacsonytomaj

Gyerekként már tudtam, hogy egyszer Badacsonytomaj lesz az otthonom – és az is lett. A gyerekkori naplómba két vágyat írtam: hogy lovakkal szeretnék foglalkozni, és ebbe a balatoni kisvárosba költözöm. Mindkettő valóra vált. Tizenöt évesen kaptam meg az első lovamat, később örökbe fogadtunk egy másikat is. Az évek során egyre világosabbá vált számomra, hogy nemcsak a lovak, hanem a gyerekekkel való közös munka is fontos szerepet kap az életemben. A célom az lett, hogy megismertessem a gyerekekkel az állattartás felelősségét és a lovak iránti szeretetet – ezt képzésekkel, gyakorlattal, majd 2019-től saját vállalkozás keretében valósítottam meg.

Kezdetben kisebb létszámú táborokat és lovas foglalkozásokat tartottam, később több lovardában is dolgoztam, ahol rengeteget tanultam. A pandémia idején megnőtt az igény a természetközeli, személyes élményeket kínáló programok iránt, így azóta kizárólag a saját vállalkozásomban dolgozom. A gyerekek nálunk nemcsak lovagolnak, hanem részt vesznek az állatok ellátásában is – így testileg-lelkileg is fejlődnek. 2020-tól kézműves és angol nyelvű foglalkozásokkal, majd vízisportos programokkal bővítettük kínálatunkat. Az idei nyárra egy logopédus szakemberrel közösen beszédindító tábort is szervezünk – mert hiszem, hogy a természet és a mozgás ereje gyógyít és fejleszt.

A lovak közelsége különleges hatással van a gyerekekre: oldják a szorongást, fejlesztik az empátiát, az önbizalmat és a koncentrációt. A lovaglás közben fejlődik az egyensúlyérzék, a koordináció, a testtartás, és az izomzat is. De ami ennél is fontosabb: a gyerekek a természetben, egy élőlény társaságában tanulnak felelősségről, türelemről és figyelemről. A ló nemcsak sportpartner, hanem tanító is – észrevétlenül formálja a gyerekeket, miközben ők felszabadultan élvezik az együtt töltött időt.

Facebook | Instagram | Gyerektábor

Takács Vanessza, beszédindítás lóháton - Badacsonytomaj

Takács Vanessza, beszédindítás lóháton – Badacsonytomaj

 

Naszvadi Mirabella Anna, gyógypedagógus, logopédus – Budapest, 13. kerület

Naszvadi Mirabella Anna vagyok, gyógypedagógus – logopédus, tanulásban akadályozottak pedagógusa, tanító, terápiás kutyafelvezető szakember, GMP terapeuta, Sindelar terapeuta, egyéni és csoportos komplex mozgásterápiás fejlesztő, LongiKid vizsgáló szakember, Áthidaló Iskola Előkészítő Program oktató, a Csicsergő Fejlesztő Műhely vezetője, meseíró.

Számomra a munkám a hivatásom, 2009 óta vagyok a pedagógus pályán. Mindig is tudtam, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni. A munkám során kiemelt figyelmet fordítok a gyermekek személyiségére, egyéni képességeire, hiszen nincs két egyforma gyermek, ugyanakkor mindenkiben ott van a tehetség, amelyre a fejlesztéseket, terápiákat alapozni lehet.

Foglalkozásaimon a legfontosabb alapelv számomra az, hogy a gyermekeknek a tanulás, a fejlesztés örömforrás, élmény legyen és ezek hatására magabiztossá váljanak, képesek legyenek a mindennapi életben helytállni és megbirkózni feladataikkal. Terápiás kutyám is részt vesz az óráimon, akinek jelenléte nemcsak motiváló a gyerekek számára, hanem szorongást csökkentő, új szociális kapcsolatok kialakításában segítséget nyújtó, érzelmi intelligenciát és részképességeket fejlesztő négylábú tanársegéd is egyben.

Fő területek, amivel foglalkozom, logopédiai terápiák- kiemelt helyen szerepel a beszédindítás, iskola előkészítő foglalkozás, mozgásfejlesztés, tanulási nehézség, tanulási zavar. Fontosnak tartom, hogy pedagógusként folyamatosan képezzem magam, hiszen így tudom lelkiismeretesen, hatékonyan végezni a munkámat, segítséget nyújtani gyermekeknek, családoknak.

Honlap | Facebook

Naszvadi Mirabella Anna, gyógypedagógus, logopédus - Budapest, 13. kerület

Naszvadi Mirabella Anna, gyógypedagógus, logopédus – Budapest, 13. kerület

 

Cseh-Márton Réka, logopédus – Szeged

Cseh-Márton Réka logopédus, tanulásban akadályozott gyermekek pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus, néptáncoktató, neveléstudomány szakos bölcsész vagyok. A Magyar Pedagógiai Társaság konduktív etnopedagógia szakosztályának alapítótagja, valamint a Neteducatio 2023-as Pedagógus Oscar-díj közönségszavazásának győztese, az organikus pedagógia képzés hallgatója.

Munkám során foglalkozom a fogszabályzós kliensek logopédiai ellátásával, állkapocs műtéten átesett kliensek rehabilitációjával, kiemelten miofunkciális diszfunkciók terápiájával. Ezzel párhuzamosan bölcsődés, óvodás és kisiskolás gyermekek néptáncoktatásával is foglalkozom, így pedagógiai munkámat a kettőség jellemzi leginkább. A gyógypedagógiai – logopédia feladatvégzést a néptáncoktatás teszi teljessé. E kettőség lehetővé teszi, hogy egyéni terápiás helyzetekben és kis/nagycsoportos formában is foglalkozzam gyermekekkel, bölcsődében és óvodában délelőtti foglalkozások keretében, délután pedig népi gyermekjátszó foglalkozásokat tartsak gyermekeknek és szülőknek.

Célom az általam tanult és ismert hivatások szakszerű és innovatív ötvözése, a különféle területek egymásra gyakorolt hatásainak tudatos felhasználása. Meggyőződésem, hogy feladatom a magyar népi kulturális értékek közvetítése a szülők, pedagógusok és szakemberek felé, hogy azok természetes módon válhassanak a modern gyermeknevelés részévé: képesek legyen beágyazódni az otthoni közös játékba, a prevenciós szemléletbe és a diagnosztikus munkába egyaránt. Hangsúlyozom, hogy kiemelt feladat mélyrehatóan ismerni a gyermekek testi és lelki állapotát, beszédét és mozgását, hogy megtaláljuk a nekik legmegfelelőbb támogatási, kapcsolódási formát.

Képzéseim, előadásaim célcsoportja a segítő szakemberek, pedagógusok és szülők egyaránt. Edukatív tartalmaim elérhetők a social media több felületén. Az elmúlt évek pedagógiai eseményeinek, konferenciáinak előadója vagyok.

Facebook | Instagram

Cseh-Márton Réka, logopédus - Szeged

Cseh-Márton Réka, logopédus – Szeged

 

Horánszky Emese, TSMT terapeuta – Szolnok

A TSMT, azaz tervezett szenzomotoros tréning egy egyedülálló, magyar fejlesztésű mozgásterápiás módszer, ami az idegrendszer érlelésén keresztül pozitív hatást gyakorol a gyermekre mozgásos, értelmi és az ezekre épülő pszichés-szociális területeken is. Akár már 3 hónapos kortól is végezhető a terápia és az azt megelőző bemeneti felmérés.

Óvodapedagógusként a mindennapok során gyakran találkoztam azzal a jelenséggel, hogy egyes gyerekeknek ügyetlen, összerendezetlen volt a mozgása, nem szerettek rajzolni vagy kézműveskedni, nehezen tanultak mondókákat vagy dalokat, egyáltalán nem beszéltek vagy érthetetlen volt a mondandójuk, problémájuk volt a szobatisztasággal vagy éppen a közösségbe való beilleszkedéssel és a szabályok betartásával akadt rendszeresen gondjuk. TSMT terapeutaként már tudom, hogy ezek mind olyan gyanújelek, melyek óvodás korban arra utalhatnak, hogy a gyermek organikusan éretlen, idegrendszere a normáltól eltérő módon fejlődik. Csecsemőkortól iskolás korig minden életkorban megvannak azok a sajátos tünetek, melyek az idegrendszer éretlenségére utalhatnak.

A TSMT terápiát minden esetben megelőzi egy LongiKid felmérés, ahol a szülő jelenlétében játékos módon feltérképezzük a gyermek képességeit. A vizsgálat alapján állapítható meg, hogy a gyermeknek pontosan milyen területeken és milyen jellegű fejlesztésre van szüksége. Maga a tréning a gyermek saját otthonában a szüleivel vagy kiscsoportos formában, tornatermi körülmények között a terapeutával is végezhető a gyermek fejlettsége és szükségletei függvényében.

Szolnokon a Pandakuckóban várok minden olyan 3 hónapos és 11 éves kor közötti gyermeket, akinél a család vagy a környezet észleli az idegrendszeri éretlenségre utaló tüneteket és szeretnének a fejlesztésben segítséget kapni. A TSMT mozgásterápiás módszerrel már számtalan gyermeknek sikerült behoznia lemaradásait, megerősíteni idegrendszeri struktúráit és ezáltal esélyt kapni egy teljesebb, kiegyensúlyozottabb életre.

Facebook | Instagram | TikTok

Horánszky Emese, TSMT terapeuta - Szolnok

Horánszky Emese, TSMT terapeuta – Szolnok

 

Kovács Detti, ének-zene tanár, karnagy – Győr és környéke

Kovács Detti vagyok, ének-zene tanár, karnagy. Már a pályám legelején a kora- és kisgyermekkori zenei nevelés felé fordult a figyelmem, 2021 óta vezetem a Magyar Örökség-díjas Ringató foglalkozásait Győrben és környékén. A foglalkozásokon felcseperedő gyerekek számára szerettem volna egy olyan programlehetőséget is kínálni, amely végigkíséri őket az óvodai időszakon, így született meg a Körtemuzsika Zeneóvoda.

A zeneóvodai programomban heti rendszerességű foglalkozásokkal várom a 3-4 és az 5-7 éves gyerekeket, a kisebbeket szüleikkel együtt. Az állandó csoportösszetétel, a szülő jelenléte és a megszokott környezet egy óvodás számára kiemelkedően fontos, így könnyebben megnyílnak, és vesznek részt egyre önállóbban az éneklésben, a játékokban és a feladatokban. A zeneóvodában a legfontosabb, hogy a gyerekek által ismert dalanyagot bővítsük megfelelő minőségű, de számukra könnyen énekelhető magyar és külföldi népdalokkal, gyermekdalokkal, emellett a ritmikai fejlesztésre is nagy hangsúly kerül, ebben segítségünkre vannak a mondókák, a gyermekversek, a gyermekhangszerek és persze a népi gyermekjátékok, körjátékok.

A jelenléti foglalkozások mellett nagyon fontosnak tartom a szülők edukációját is, mert hiszek abban, hogy semmilyen iskola előtti foglalkozás nem pótolja azt, ha a gyermek otthon nem találkozik a zenével. A gyerekek zeneszeretete, zenei ízlésformálódása mind abban gyökerezik, hogy a szülő (még ha nem is gondolja magát tehetséges énekesnek,) énekel, mondókázik, verset olvas a korai években. Ezért indítottam el a Körtemuzsika Zeneovi Instagram oldalát, ahol könyvajánlókkal, otthon is elvégezhető játékos gyakorlatokkal bíztatom a szülőket a gyerekek zenei nevelésére.

Facebook | Instagram

Kovács Detti, ének-zene tanár, karnagy - Győr és környéke

Kovács Detti, ének-zene tanár, karnagy – Győr és környéke

 

Dékány Szilvia | Róka Kölyök – Gyál

A Róka Kölyök világában a gyermekek fejlődése és boldogsága áll a középpontban. Dékány Szilvia vagyok, négygyermekes édesanya és TSMT terapeuta, aki azért alapította ezt a vállalkozást, hogy segítséget nyújtson a kisgyermekes családoknak az előttük álló kihívások legyőzésében. Sokgyermekes édesanyaként, pontosan tudom, milyen fontos számotokra, hogy csemetéitek a lehető legjobb támogatást kapják a fejlődésük során.

Mint TSMT terapeuta lehetőségem van arra, hogy célzott segítséggel támogassam a megkésett beszéd- vagy mozgásfejlődésű, magatartásproblémával, illetve szenzoros feldolgozási zavarral küzdő gyermekeket. Mivel ezek a tünetek nem múlnak el maguktól, fontos, hogy időben megkapják a megfelelő segítséget. Alapos felmérés után személyre szabott, otthon végezhető vagy csoportos terápiás módszerekkel támogatom őket.

A mai világban egyre gyakoribb jelenség, hogy a kisgyermekek nehezen értik meg a hozzájuk intézett beszédet vagy épp gondolataik kifejezése jelent számukra problémát. Ez a nehézség nemcsak iskolai teljesítményükre, de személyiségfejlődésükre és baráti kapcsolataikra is kihatással lehet. A GOH és GMP vizsgálatok lehetőséget biztosítanak arra, hogy feltérképezzük a beszédhallás, észlelés és megértés szintjét, mely alapja lehet a tudatosan összeállított fejlesztésnek.

Az iskolakezdés minden szülő számára izgalmas és fontos állomás, amelyre az Áthidaló Iskola Előkészítő Program keretén belül készítem fel a gyermekeket. Hozzáértő támogatással szeretném elérni, hogy számukra ez a lépés gondtalanul és sikeresen történjen meg. A gyermekfejlesztés csapatmunka! Derítsük ki közösen, miként támogathatjuk leghatékonyabban gyermeked fejlődését!

Facebook

Dékány Szilvia | Róka Kölyök - Gyál

Dékány Szilvia | Róka Kölyök – Gyál

 

A szerzőről

TűsarkakON

A TűsarkakON magazin 2021 őszén indult a korábbi "A nagybetűs Nő" folytatásaként. Küldetése egy békés sziget megvalósítása azoknak a nőknek, akik szeretnék a hagyományos értékrendeket a mai modern világgal ötvözni igazi, nagybetűs Nőként és keresik a válaszokat, hogyan lehet mindezt megvalósítani.

TűsarkakON magazin

A TűsarkakON egy digitális gardrób, tele inspiráló tartalmakkal, amelyek segítenek újra felfedezni a hagyományos értékek szépségét. Visszahozzuk, ami igazán fontos, a modern élet előnyeivel ötvözve. Légy vagány, okos, stílusos – légy önmagad, TűsarkakON!

Nézd meg ezt is!