Hogyan lettem fél év után egy kisgyerek mellett az Év Virtuális Asszisztense?
Ahogy sok anyuka, én is a gyerek születése után gondolkodtam el azon, mit kellene átalakítanom az életemen, hiszen teljesen megváltoztak a prioritások. Nem akartam már napi 8 órát másnak dolgozni egy irodában, még ha szerettem is a rendezvényszervezést, irodavezetést. Eleinte IT irányba kezdtem nézelődni, de hamar kiderült, hogy annyira azért nem vonz, hogy minden nap ezzel foglalkozzam.
Mi az a virtuális asszisztencia? Az az AI?
De mihez is értek? Végzettségem szerint turisztikai szakközgazdász vagyok, dolgoztam utazási irodában, amit imádtam, de már nem vonz. Szerettem az irodavezetést, menedzser asszisztenciát, de nem akartam visszaülni az irodába. És a rendezvényszervezést is imádtam, viszont egy kisgyerek mellett esti, hétvégi munkát már nem akartam vállalni.
És akkor jött szembe a virtuális asszisztencia. Korábban nem is hallottam erről, és el sem tudtam képzelni, hogy idegenek megadják nekem a hozzáféréseiket a céges programjaikhoz, és hogy fizetnek ezért más vállalkozók. Aztán részt vettem egy online vállalkozásindítási tanfolyamon, ami kimondottan kezdő virtuális asszisztenseknek szólt, és ott eldöntöttem, hogy én ezt akarom. 11 hónapos volt a gyermekem ekkor.
Kb. fél évet készültem az indulásra: könyvelőt kerestem, Facebook és LinkedIn oldalt építettem, beléptem több szakmai és vállalkozós csoportba és szívtam magamba mindent. Altatás alatt tanultam mindig valami újat online a marketingről, ügyfélszerzésről, Canvaról, számlázásról, adózásról stb..
Online vállalkozás indítása – könnyű mint az 1×1
Aztán tavaly nyáron úgy döntöttünk a férjemmel, hogy szerepet cserélünk: ő eljött GYEDre, én pedig elindítottam az online irodámat. Két ügyféllel kezdtem, akik megvárták az indulásomat, aztán ősszel még három ügyfelem lett. Könnyen ment és egyre jobban élveztem, hogy a magam ura vagyok és rajtam múlik minden. Készültek rólam profi képek és elkészült a honlapom (www.asszisztensonline.hu), amit teljesen én írtam egy sablon alapján, imádtam annak is a folyamatát.
Elsősorban menedzser asszisztensi feladatokat vállalok, email kezelést, adminisztrációt, pénzügyi asszisztenciát, számlázást, HR asszisztenciát, logisztikai adminisztrációt – ezeket a korábbi munkahelyeimen is csináltam. De vannak rendezvényszervezési feladataim is, így arról sem kellett teljesen lemondanom. Csak olyan munkát vállalok, amiről tudom, hogy 100%-osan meg tudom csinálni. A mentorom viszont beajánlott egy neves marketing szakembernek, akinek videót kellett vágni, amihez közöm nem volt korábban, de már háromszor bízott rám ilyen feladatot, szóval úgy tűnik, megy ez is. Imádom a multi taskingot és a változatosságot, ha folyton pöröghet az agyam, ebben a munkában ezt teljesen megkapom.
Az Év Virtuális Asszisztense
Ősszel vettem egy nagy levegőt és beneveztem a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület által meghirdetett az Év Virtuális Asszisztense pályázatra. Azt gondoltam, egy kis hírverésnek használom majd. De januárban értesítettek, hogy megnyertem, a nyolc fős szakmai zsűri nekem ítélte az első díjat! Máig kicsit hihetetlen, pedig azóta az ezzel járó nyereményekből is sokat profitáltam.
Tavasszal felkértek, hogy legyek az egyik szakértő egy csoportban, ahol kezdő virtuális asszisztensek vannak, az ő kérdéseikre válaszolok, biztatom őket. Furcsa, hogy még én is kezdőnek tartom magam, mégis sokan kérdeznek engem, de emlékszem, én is hogy örültem minden tanácsnak, támogatásnak az elején.
Jelentkeztem a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai Bizalom védjegyére, amit megkaptam. Ezt olyan vállalkozásoknak ítélik oda, amiket a Kamara átvilágított és megbízhatónak talált, valamint kiemelten fontos, hogy a vállalkozás tegyen a környezetvédelemért. Mivel ez számomra is fontos, az online vállalkozást ilyen szempontból is önazonosnak gondolom: nem járok autóval, még tömegközlekedéssel is ritkán; nem használok papírt és nyomtatót; itthonról dolgozom, nem kell miattam fűteni/hűteni/világítani egy irodát; a házunkon napelem van, az áramfogyasztásom megújuló energiából származik; igyekszem csökkenteni a digitális lábnyomomat is, csak azt tartom meg elektronikusan, amire szükségem lehet később is. A rugalmas, itthoni munkavégzés pedig lehetővé teszi, hogy piacra járjunk, helyi termelőktől vásároljunk, itthon főzzünk, konyhakertünk legyen. Ezeket 8-17 óráig tartó munkaidőben nem tudnánk megtenni.
Kiből lehet virtuális asszisztens? És kik az ügyfelei?
Az online vállalkozás hátránya, hogy kevés a személyes kapcsolódás, ezért igyekszem szakmai programokra és virtuális asszisztensek találkozóira is eljárni. Az egyik ilyen eseményen szereztem a hatodik ügyfelemet és a honlapon keresztül talált rám a hetedik. Mire 1 éves lett a vállalkozásom most nyár elején, addigra megtelt a kapacitásom, mert igyekszem a munkát és a családot egyensúlyban tartani. Óriási szabadság, hogy el tudok menni játszótérre, közös programra bármikor, hiszen én döntöm el, mikor dolgozom.
A két évvel ezelőtti útkeresésem is kellett ahhoz, hogy rátaláljak erre a lehetőségre, de az összes korábbi tapasztalatom is kell ahhoz, hogy el tudjam végezni a munkámat ilyen színvonalon. Sokan azt hiszik, hogy ha van egy laptopja valakinek, akkor a virtuális asszisztencia neki való. Én azt látom, bizonyos készségek nélkül ezt nem lehet bárkinek végezni. Sokféle tudást kell a vállalkozáshoz is elsajátítani, önmagunkat menedzselni egy olyan piacon, ahol sokan vannak, de mindenki más, ugyanakkor nehéz megmutatni magunkat, a szolgáltatásunkat. Itt nincs termék, amit lefotózhatnék és egy webshopba kitehetnék. Nincs olyan munkafolyamat, amit be tudok mutatni vagy legalább egy előtte-utána fotóval illusztrálni tudnám. Itt a bizalom kulcskérdés, amivel rosszul állunk szerintem Magyarországon.
És nem mindenkinek való asszisztens. Egyrészt kell, hogy az online folyamatokra, alkalmazások, programok használatára nyitott legyen a vállalkozó. Másrészt el kell érni azt a szintet, ahol már segítségre van szükség, ezt ki is tudja termelni. Tudni kell delegálni, átgondolni a folyamatokat és átadni a feladatokat, nem folyton mikromenedzselni az asszisztenst.
Az első évem fantasztikusra sikerült, szeretnék ezzel a lendülettel továbbhaladni ezen az úton, mert úgy érzem, megtaláltam a nekem való feladatokat és a vállalkozás hatalmas szabadságot jelent. Hosszabb távon majd szeretnék együtt dolgozni más asszisztensekkel, akik másfajta feladatokat is elvállalnak, így ki tudnánk elégíteni minden ügyféligényt.
Molnár Szabina – online asszisztens
www.asszisztensonline.hu
Szabina Molnar | LinkedIn
Facebook
További cikkek a témában: