
Kilenc év után újra felcsendül Gounod Faustja az Operaházban

Charles Gounod Faust című operája ismét színpadra kerül a Magyar Állami Operaházban: az ikonikus művet kilenc év kihagyás után tűzi ismét műsorára az intézmény. A bemutató március 29-én lesz, az előadásokat április 12-ig kilenc alkalommal láthatja a közönség az Andrássy úti dalszínházban.
Az operai jubileum is ünnepi alkalmat kínál: április 2-án pontosan 900. alkalommal hangzik el a Faust az Operaház történetében – egy olyan mű, amely nemcsak a francia romantika egyik csúcsteljesítménye, de a magyar operatörténet meghatározó darabja is.
Új arcok, régi szerepek – változatos szereposztás
A március végi premier nem csupán visszatérés, hanem új felfedezések ígéretét is hordozza. A címszerepben Andrei Danilov, a Berlini Állami Operaház szólistája debütál Budapesten. Mefisztóként kettős szereposztásban Kálmán Péter és Bretz Gábor mutatják meg a gonosz sötét vonzerejét. Margit szerepében Megyimórecz Ildikó és Sáfár Orsolya lépnek színpadra, a szerelmes Siebelt Kálnay Zsófia alakítja.
A közreműködők között ott lesz Haja Zsolt (Valentin), Fülep Máté (Wagner) és Wiedemann Bernadett (Márta) is – mindannyian olyan énekesek, akik a hazai operajátszás karakteres alakjai. A zenei megvalósításért ezúttal Kovács János karmester felel, aki ugyan számos romantikus darabot vezényelt már az Operaházban, de Gounod Faustját most dirigálja először. Az Operaház zenekara és énekkara mellett a Magyar Nemzeti Balett is aktív részese az előadásnak, vendégművészekkel kiegészülve. A koreográfiát Venekei Marianna jegyzi.
Klasszikus örökség, új értelmezésben
Az előadás rendezője Michał Znaniecki, akinek látványos, ugyanakkor mélyen emberi színrevitele 2015 óta határozza meg a budapesti Faust-előadások karakterét. Znaniecki értelmezésében a darab a klasszikus erkölcsi dilemmák mellett a kor modern kérdéseire is reflektál: hogyan élhetjük meg saját vágyainkat egy értékvesztett világban, és mikor válik a tudás iránti szenvedély önpusztító alkukká?
Az Operaház ezzel a darabbal egyúttal tiszteleg a művészeti múlt és saját történelme előtt is. Nem véletlen, hogy a Faust volt az a mű, amelyet 1884-ben – alig egy héttel a Magyar Királyi Operaház megnyitása után – már műsorra tűztek. Az operai hagyományoknak megfelelően ez a visszatérés nemcsak emlékezés, hanem új lehetőség is: új nézők, új szempontok, új érzelmi rétegek tárulhatnak fel általa.
Fiataloknak is szól – az OperaKaland újabb fejezete
Az intézmény külön figyelmet fordít a fiatal közönségre is: az MVM OperaKaland keretében középiskolás diákok számára teszik elérhetővé az előadás főpróbáját. Ez a program az elmúlt években számos fiatallal ismertette meg az opera világát, és a Faust újabb alkalom arra, hogy a következő generáció is megtapasztalja a nagy művek erejét – élőben, nagyzenekari kísérettel, klasszikus színpadon.
Az Operaház visszatérő Faustja tehát több, mint nosztalgia: ünnep és kihívás, hagyomány és újrakezdés egyszerre. Egy operai klasszikus, amely újra helyet követel magának a jelenben.
További cikkek a témában: