
Magyarország legjobb gimnáziumait díjazta az MCC és az Oktatási Hivatal

Ünnepélyes gála keretében díjazta Magyarország 100 legjobb gimnáziumát a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és az Oktatási Hivatal (OH). A rangsor célja, hogy átfogó és hiteles képet adjon az ország legkiválóbb középiskoláiról – az eredmények, a tanulmányi versenyek, a továbbtanulási arányok és az oktatási színvonal alapján.
A legjobbak élmezőnye
A díjazottak között a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium végzett az élen, amely évről évre kiemelkedő teljesítményt nyújt mind hazai, mind nemzetközi versenyeken.
A második helyet a fővárosi ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium szerezte meg, míg a harmadik helyen a veszprémi Lovassy László Gimnázium végzett, amely a legerősebb vidéki iskolák közé tartozik, kimagasló felvételi eredményekkel és stabil oktatási hagyományokkal.
Hogyan készült a rangsor?
Az MCC és az OH közös munkájának eredményeként 400 gimnázium teljesítményét vizsgálták objektív, közhiteles adatok alapján. Az értékelés során a következő szempontokat vették figyelembe:
- Továbbtanulási eredmények (felsőoktatási felvételi arányok).
- Kompetenciamérési eredmények (10. évfolyamos matematika és szövegértés átlagok).
- Érettségi teljesítmény (közép- és emelt szintű vizsgák eredményei, emelt szinten érettségizők aránya).
- Felvételi eredmények (központi felvételi átlaga, első helyen jelentkezők aránya).
- Tanulmányi versenyek (OKTV-döntős tanulók száma).
A rangsor nem tartalmazta a szakgimnáziumokat, kizárólag a hagyományos gimnáziumokat értékelte.
Az oktatási kiválóság ünnepe
A budapesti díjátadón több mint 300 vendég, köztük iskolaigazgatók, oktatási szakemberek és diákok ünnepelték együtt a legjobb középiskolák eredményeit.
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója hangsúlyozta: „Jó volt szembesülni azzal, hogy mennyi kiváló gimnáziumunk van. Az egész országot átszövik a kimagasló pedagógiai munkát végző iskolák, amelyek valódi versenyhelyzetet teremtenek.”
Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár pedig kiemelte, hogy a rangsor objektív és adatközpontú, amely segíti a diákok és szüleik döntését az iskolaválasztásban.
Nemzetközi perspektívák és szakmai előadások
Az eseményen részt vett Nicholas Tate brit történész, oxfordi professzor, aki az oktatás nemzetközi tendenciáiról beszélt. Véleménye szerint egy sikeres iskola három kulcseleme:
- Stratégiai gondolkodású vezetés, amely hosszú távú küldetésre és az élethosszig tartó tanulásra épít.
- Támogató iskolai környezet, amely lehetővé teszi a tanárok számára, hogy zavartalanul dolgozhassanak.
- Kiegyensúlyozott állami szerepvállalás, amely támogatást nyújt, de nem korlátozza az iskolák autonómiáját.
Évről évre frissülő rangsor
Az MCC és az OH közös együttműködésének köszönhetően az országos gimnáziumi rangsor évente frissül, így mindig naprakész képet ad a középiskolák teljesítményéről. Az MCC Országos Gimnáziumi Rangsor 2025 kiadvány a Mandiner című újság mellékleteként jelent meg, és online is elérhető a Mandiner weboldalán.
A kezdeményezés célja, hogy hiteles és objektív visszajelzést adjon a gimnáziumoknak, és támogassa a diákokat, szülőket az iskolaválasztásban – egyben elismerje az iskolákban folyó kiemelkedő munkát.
További cikkek a témában: