Válassza az Oldal lehetőséget

Mikor jön a Mikulás? A dátumok és hagyományok körüli vita nyomában

Mikor jön a Mikulás? A dátumok és hagyományok körüli vita nyomában

Ahogy december beköszönt, minden évben fellángol a vita: mikor is érkezik a Mikulás? December 5-én este, hogy reggelre megteljenek a csizmák, vagy december 6-án este, hogy másnapra örülhessenek a gyerekek? És vajon helyesebb Mikulásról vagy Télapóról beszélni? A nem csak a dátumokat érintik, hanem mélyebb kulturális és hagyománybeli különbségeket is.

 

Mikulás vagy Télapó? Miért nem mindegy?

A magyar szerint a Mikulás a keresztény Szent Miklós püspök alakjához kötődik, akit a jóságos adakozóként és a gyermekek, valamint a szegények védelmezőjeként tiszteltek. A Mikulás név egyértelműen a keresztény gyökereket idézi, hiszen Szent Miklós latin neve, a Sanctus Nicolaus, ebből származik.

Ezzel szemben a Télapó kifejezés egy szekularizált, szovjet hatásra elterjedt változat, amely a vallási utalásoktól mentesített Mikulást erőszakosan tolta az előtérbe, igyekezve minél több szálat elvágni a korábbi gyökerektől. Tehát a Télapó alakja valójában csak a szocialista korszakban terjedt el, amikor a vallási hagyományokat igyekeztek minél inkább háttérbe szorítani, művi, sajnos inkább politikai töltetű. Vele ellentétben a Mikulás pedig nem csupán egy szerethető figura, hanem szimbolikus kapcsolatot is jelent a keresztény gyökereinkhez.

A névadó, Szent Miklós püspök a 4. században élt Myra városában (a mai Törökország területén), és halála napja december 6-ára esett. Ezért alakult ki az a szokás, hogy ezen a napon emlékezünk meg róla. A legenda szerint Szent Miklós titokban segített a szegényeken: éjjel pénzt és ajándékot csempészett a rászorulók cipőjébe vagy ablakába helyezett edényeibe. Ez a hagyomány képezi az alapját annak, hogy ma is este érkezik a Mikulás, és reggelre találják meg az ajándékokat a gyermekek.

 

Mikulás-nap korábban: Az ajándékozás előtti hagyományok

A Mikulás-nap eredeti formájában nem az ajándékozásról, hanem elsősorban Szent Miklós püspök tiszteletéről és emlékezetéről szólt. Az ünnep középpontjában vallási , szimbolikus cselekedetek és közösségi megemlékezések álltak.

Szent Miklós ának napját, december 6-át a katolikus és ortodox egyházakban szentmisével és körmenetekkel ünnepelték. A misék során a püspök életéről, jótetteiről és csodáiról tartottak prédikációt, hangsúlyozva példás életmódját és az elesettek iránti szeretetét. A hívek történeteket hallgattak Szent Miklós jótetteiről, például arról, hogyan mentett meg három szegény lányt a prostitúciótól hozományuk kifizetésével, vagy hogyan segített tengerészeknek és más bajbajutottaknak. Ezek az elbeszélések közösségi mintát jelentettek az önzetlenségről és a segítőkészségről.

A középkorban népszerűek voltak a templomi előadások, amelyekben dramatizált formában adták elő Szent Miklós csodáit. Ezek a „Szent Miklós-játékok” (német területeken „Nikolausspiel”) a templomokban és néha a falusi közösségek terein is zajlottak, és részei voltak a középkori vallási színháznak. Bizonyos vidékeken, különösen a közép- és kelet-európai országokban, alakoskodók vonultak végig a falvakon, akik püspöknek öltözve Szent Miklóst jelenítették meg. Ezek az alakoskodások gyakran keveredtek a népi babonákkal, és egyfajta közösségi szórakozást is nyújtottak.

Bár az ajándékozás a gyermekek felé nem volt általános, a Miklós-naphoz kötődött az adományozás szokása. A gazdagabb hívek élelmet, ruhát vagy pénzt adtak a szegényeknek, tisztelegve Szent Miklós legendás jótéteményei előtt. Bizonyos közösségekben a gyermekeket is bevonták a Miklós-nap rítusaiba. Például Szent Miklós alakja iskolák és egyházi intézmények védőszentje volt, így a nap alkalmával imádkoztak a fiatalok tanulásáért és jövőjükért.

Bizonyos európai kolostorokban és templomokhoz kötődő iskolákban december 6-án „gyermek-püspököt” választottak a diákok közül. Ez a gyermek átmenetileg átvette a püspöki szerepet, és jelképes hatalmat gyakorolt aznap. Ez a szokás a gyermekek ártatlanságát és tisztaságát szimbolizálta, és játé formában adta át Szent Miklós jóságos vezetői szerepét.

A Mikulás-nap fontos időpont volt a középkori egyház naptárában, mivel advent kezdetéhez közel esett, amely a karácsonyt megelőző böjti időszak. Szent Miklós ünnepe gyakran kapcsolódott az adventi várakozás első kiemelt eseményéhez, ami a karácsonyi lelki készülődés kezdetét jelezte.

 

Az ajándékozás kialakulása

Az ajándékozás szokása később, a reformáció és az ellenreformáció időszakában alakult ki, amikor a karácsony vallási hangsúlyai átalakultak. A protestáns közösségekben Luther Márton arra ösztönözte a híveket, hogy az ajándékozás napját helyezzék át december 25-ére, Jézus születésének ünnepére. Az ellenreformáció során azonban a katolikus országokban Szent Miklós ünnepe megőrizte az ajándékozási szokást, amely idővel egyre inkább a gyermekek örömére irányult.

Az ajándékozás fokozatos bevezetése azt tükrözte, hogy az ünnep középpontjában már nem csak a vallásos tisztelet állt, hanem a közösségi és értékek is. A Mikulás alakja így a gyermekek számára is közvetlenül kapcsolódott a szeretet és gondoskodás élményéhez, amit máig megőriztünk a szokásainkban.

 

5-e vagy 6-a este? Honnan ered a zavar?

A magyar hagyományok szerint a Mikulás december 5-én este érkezik, hogy december 6-án reggel a gyermekek megtalálják az ajándékokat a gondosan kitisztított csizmáikban. Ez a szokás Magyarországon különösen erős, ám jelentősen eltér más országok gyakorlatától, ahol ugyanúgy Szent Miklós alakja köré épül az ünnep, mégis más időpontban és formában zajlik.

Hogyan ünneplik Szent Miklóst más országokban?

  • Hollandia: december 5. este
    Hollandiában Szent Miklós napját, azaz a Sinterklaas-ünnepet december 5-én este tartják, amit ott „Pakjesavond”-nak (Ajándékok estéje) neveznek. Ez az este az ajándékok kiosztásának és a közös ünneplésnek az ideje. Ennek oka, hogy Szent Miklós halálának előestéjét tartják a legfontosabb időpontnak, hiszen ez a nap a várakozás és a csodák ideje. A gyerekek énekelnek, verseket mondanak, és cserébe ajándékokat kapnak. Ez a hagyomány szorosan kapcsolódik a történelmi Szent Miklós-ókhoz, amelyek a 16. században ajándékokat hoztak a kikötővárosokba.

  • Németország: december 6. reggel
    Németországban Mikulás-nap, azaz a „Nikolaustag” december 6-án reggelre esik. A gyerekek december 5-én este kikészítik a csizmáikat, és reggelre találják meg az ajándékokat vagy édességeket. Egyes régiókban azonban a krampusz („Knecht Ruprecht”) is részt vesz az ünnepen, aki a Mikulás segítőjeként megfenyíti a rossz gyerekeket.
  • Ausztria: december 6. reggel és krampuszest
    Ausztriában hasonló a német hagyományhoz, de itt nagyobb szerepet kap a krampusz, akit gyakran látványos felvonulásokkal ünnepelnek december 5-én, az úgynevezett „Krampuslauf” keretében. December 6-án reggel pedig a gyermekek a csizmákban édességeket vagy kis ajándékokat találnak.
  • Belgium: december 6. reggel
    Belgiumban szintén december 6-án reggel ajándékoznak, de itt a Sinterklaas-t gyakran kíséri „Zwarte Piet” (Fekete Péter), aki segít az ajándékok kiosztásában.
  • Olaszország: január 5–6. (Befana)
    Az hagyományokban a Mikuláshoz hasonló szerepet a január 6-án érkező „Befana” tölti be, aki szintén édességeket hoz a gyerekeknek. Bár Szent Miklós püspök alakját is tisztelik, az ajándékozás időpontja januárra, az Epifánia ünnepére tolódott.
  • Skandinávia: karácsony és december 6. keveréke
    Skandináv országokban Szent Miklós alakja keveredett a karácsonyhoz kötődő ajándékozással, ezért ott a Mikulás inkább a karácsonyi időszakban, Joulupukki néven érkezik (Finnországban), és december 6. kevésbé hangsúlyos.

 

Miért különleges a magyar hagyomány?

A magyar szokás abban egyedi, hogy december 5-e estéje és december 6-a reggele központi szerepet játszik, míg más országokban az egyik dátum dominál. Ennek történelmi oka lehet, hogy Magyarország földrajzilag és kulturálisan is kelet és nyugat között helyezkedik el, így a nyugati keresztény hagyományok és a keleti szláv szokások egyaránt hatottak ránk.

  • Nyugati hatás: A december 6-i ajándékozás eredete nyugati gyökerekre vezethető vissza, hiszen a katolikus egyházban Szent Miklós ünnepe ezen a napon .
  • Keleti hatás: A magyar hagyományokban szereplő krampusz és a virgács szláv eredetű elemek, amelyek a szigor és a jutalom kettősségét hangsúlyozzák.

Továbbá a magyar Mikulás-ünnep a népi kultúrában sajátos formát öltött, ahol a szokás a falusi közösségek életének részeként szinte játékos fenyegetéssel és jutalmazással keveredett. A globalizáció és a modern ugyanakkor az ajándékozás időpontját homogenizálhatja, ami újabb vitákat szül arról, hogy melyik dátum „helyes”.

 

Miért van zavar az időpontok körül?

A modern világ globalizált kultúrája sokszor összemossa a különféle hagyományokat. A Szent Miklós-alakhoz kapcsolódó ünneplés ugyan közös gyökerekre vezethető vissza, de a helyi szokások sokszínűsége megnehezíti a hagyomány egységes értelmezését. Emellett a szülők kényelmi szempontjai, a hétköznapok praktikus igényei és a szórakoztatóipar által közvetített képek is befolyásolják az ünnep időpontját.

Magyarországon továbbra is erős a hagyománytisztelet, amelyben a december 5-e estéje és 6-a reggele közötti időszak kap hangsúlyt. Ez egyszerre tiszteletadás Szent Miklósnak, és egy bensőséges, gyermekközpontú ünnep megőrzése.

 

A szerzőről

Tóth Kriszta

Egész életemet végigkísérte az írás. Kisiskolás koromtól az összes suliújság szerkesztőségében ott voltam, majd a pályafutásomat is az ország egyik legnagyobb városának napilapjánál, illetve régiós havilapjánál kezdtem. Mellettük is számos újságnak, blognak, magazinnak írtam az évek alatt. Az elmúlt pár évben pedig már mint könyvíró is bemutatkozhattam a nagyvilágnak. Eddig két könyvem jelent meg, s a továbbiak is már ott sorakoznak a fiókban vagy legalábbis a fejemben. A TűsarkakON magazint 2021-ben indítottam útjára.

TűsarkakON magazin

A TűsarkakON egy digitális gardrób, tele inspiráló tartalmakkal, amelyek segítenek újra felfedezni a hagyományos értékek szépségét. Visszahozzuk, ami igazán fontos, a modern élet előnyeivel ötvözve. Légy vagány, okos, stílusos – légy önmagad, TűsarkakON!

Nézd meg ezt is!