Válassza az Oldal lehetőséget

Mit tehet a szülő, ha valami nem stimmel? – Korai jelek és lépések

Mit tehet a szülő, ha valami nem stimmel? – Korai jelek és lépések
TűsarkakON
Írta: TűsarkakON

Van az a pillanat, amikor megáll az idő. A játszótéren egy másik gyerek már mondókázik, a tiéd még alig gagyog. Az oviban panaszkodnak, hogy „nem figyel”, „nem játszik a többiekkel”, vagy épp „mindent szétver”. Te pedig ülsz a konyhában egy kihűlt kávé fölött, és azon kattogsz, vajon tényleg van-e baj, vagy csak túlreagálod?

 

Nyugi. Nem vagy egyedül ezzel az érzéssel. Ez a cikk pontosan arról szól, milyen korai jelekre érdemes figyelni, mikor érdemes szakemberhez fordulni, és hogy mi történik egyáltalán akkor, ha segítséget kérsz. Spoiler: nem rontod el. Épp ellenkezőleg.

 

A „csak megkésett” vagy „ez már gond” határvonala

Sok szülőben felmerül: mi van, ha csak lassabban érnek be a dolgok? És tényleg, nem minden gyerek egyforma. Van, aki már másfél évesen háromszavas mondatokkal hadar, más meg háromévesen is inkább mutogat. De van az a pont, amikor a „még belefér” átcsúszik a „jobb utánajárni” zónába.

Például ha egy 2,5 éves gyerek még egyetlen szót sem mond, vagy egy 4 éves nem igazán keresi a többi gyerek társaságát, az már olyan jel, amit nem érdemes félvállról venni. Ugyanígy intő jel lehet, ha egy kisiskolás még mindig nem tud koncentrálni 5 percnél tovább, vagy ha szinte minden helyzetben dühkitörésekkel reagál.

Fontos: nem azt mondjuk, hogy ezek biztosan „problémák” – de azt igen, hogy érdemes szakértő szemmel is ránézni. Mert minél előbb kap segítséget a gyerek (és te is), annál kisebb a gond.

 

Az internet nem diagnosztizál – csak megijeszt

Oké, felmerült benned a gyanú, és rákerestél. 47 perc múlva már meggyőződéssel tudod, hogy a gyerekednek diszpraxiája, szenzoros integrációs zavara és legalább háromféle spektrumtünete van.

Állj. Vegyél egy nagy levegőt.

A net tele van listákkal, amik néha segítenek, de sokkal gyakrabban összezavarnak és megijesztenek. Egyedül attól, hogy egy gyerek fél egy porszívótól, még nem lesz szenzorosan érzékeny. És attól, hogy szereti egyedül tologatni a kisautót, nem biztos, hogy autizmus áll a háttérben.

A valódi diagnózis nem listák alapján születik, hanem megfigyelés, beszélgetés, tesztek, játékhelyzetek után, olyan emberek segítségével, akik ezt tanulták, ebben dolgoznak, és naponta találkoznak ezerféle gyerekkel.

 

De hova forduljak először?

Ez itt a nagy kérdés. Mert a neten kívül hirtelen nem is tudni, kihez kéne menni.

Jó hír: nem kell rögtön a legnehezebb utat választanod. Először lehet beszélgetni a gyerek óvónőjével, bölcsődei gondozójával, védőnővel. Ők ismerik a gyereket, és ha van rálátásuk, jelezni tudják, hogy szerintük van-e ok az aggodalomra.

Ha viszont ennél mélyebb választ keresel, akkor érdemes olyan szakembereket keresni, akik a gyermekek fejlődésével, viselkedésével, képességeivel foglalkoznak:
gyógypedagógus, logopédus, fejlesztőpedagógus, gyermekpszichológus, konduktor, vagy épp nevelési tanácsadó.

Nem kell tudnod előre, hogy pontosan kire van szükség. Egy jó szakember továbbirányít, ha nem az ő asztala, amit tapasztalsz. És ez nem kudarc, hanem pont az együttműködés része.

 

A leggyakoribb félelem: „Mi lesz, ha tényleg gond van?”

Ez egy teljesen jogos, érthető, és sokszor bénító félelem. De tudod, mi a jó hír? Hogy ha gond van, akkor is van megoldás. És minél korábban léptek, annál többet lehet tenni.

Gondolj csak bele: ha egy gyerek nem hall jól, és emiatt nem beszél, az nem „rossz szülőség”, hanem orvosi- vagy fejlesztési kérdés. Ha nem tudja kifejezni az érzéseit, és ezért tombol, az nem „rossz gyerek”, hanem olyan valaki, akinek még tanítani kell az önszabályozást. Ezeken lehet segíteni, de egyedül sokkal nehezebb.

És igen, néha az is kiderül, hogy nincs is különösebb gond – csak a gyerek épp olyan, amilyen. De ezt is jó hallani egy szakembertől, mert elengedheted végre a folyamatos agyalást.

 

Indulj el egy irányba – aztán majd meglátod

Ha úgy érzed, eljött az ideje annak, hogy valaki kívülről is ránézzen a helyzetre, jó helyen vagy. Az alábbiakban bemutatkozik néhány szakember, akikkel már elindulhatsz egy irányba.
Mindegyikük mögött valós tapasztalat, gyakorlat és empátia van – és lehet, hogy pont az egyikük lesz az, akire szükségetek van.

Ha most nem találod meg az „igazit”, ne aggódj – a cikksorozat többi részében újabb és újabb szakemberek mutatkoznak be, más és más szakterületről. Valahol biztosan ott lesz az, akire épp most szükségetek van.

 

Szabó Andrea | SzeretetERŐD Családcentrum – Érd

Pszichopedagógusként, önismeret trénerként és gyermeknevelési tanácsadóként abban hiszek, hogy a gyermekek viselkedése a családi rendszer tükre. A SzeretetERŐD Modell alapját a holisztikus és családrendszer szemlélet adja: fontos számomra az egész családdal foglalkozni, hiszen a gyermek tünethordozó.

A mai, információkkal és elvárásokkal túlterhelt világban szülőként könnyű elveszni. Mindenhonnan más-más tanács, vélemény, diagnózis érkezik, miközben te csak azt szeretnéd tudni: mi a legjobb a gyermekednek? Hogyan lehetsz elég jó szülő, hogyan adhatod meg neki azt a biztos alapot, amire szüksége van? Én hiszek abban, hogy a válaszok bennetek vannak. A gyermekek viselkedése, magatartása gyakran arról mesél, mi zajlik a családban — kimondatlan feszültségekről, elakadásokról, dinamikákról. Nem címkéket keresek, hanem a tünetek mögé nézek, és abban segítek, hogy ezek enyhüljenek, akár meg is szűnjenek.

A gyermekek idegrendszeri érését célzott szenzomotoros terápiával támogatom, miközben a szülőket is kísérem: párkapcsolati konzultációk, egyéni önismereti alkalmak során segítek nekik visszatalálni önmagukhoz és egymáshoz. Mert ha a családban rend van, a gyerek viselkedése is megváltozik — könnyebbé, örömtelibbé válik a mindennapok megélése. A közös munkánk célja nem a tökéletesség, hanem az, hogy megtaláljátok a saját utatokat, és biztonsággal, szeretettel vezessétek gyermeketeket.

Fontosnak tartom, hogy mindkét szülő külön-külön is foglalkozzon önismereti témáival — egyéni konzultációk során ebben kísérem őket. Módszertanom része az integrál családállítás, a szomatodráma, valamint a belső gyermeki részekkel dolgozó csoportfoglalkozások is. Emellett rendszeresen szervezek Tudatos, magabiztos szülőtréninget is, ahol a résztvevők eszközöket kapnak a hétköznapi nevelési helyzetek kezeléséhez. Munkám során nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a hozzám fordulók ne csak tüneteket kezeljenek, hanem mélyebb megértést találjanak saját magukról, kapcsolatukról és gyermekük fejlődési útjáról. Ha szeretnétek egy támogató, biztonságos környezetben dolgozni önmagatokon és gyermeketek fejlődésén, szeretettel várlak a SzeretetERŐD-ben — ahol nem csupán segítséget kaptok, hanem új nézőpontot is.

Honlap | Facebook

Szabó Andrea | SzeretetERŐD Családcentrum - Érd

Szabó Andrea | SzeretetERŐD Családcentrum – Érd

 

Dr. Schéder Veronika PhD, nyelvész | Integratív Diszlexia-terápia – Nyíregyháza

Egyre több gyermeknek okoz nehézséget az olvasás elsajátítása. Sokukról később kiderül, hogy diszlexiások. A diagnózisig és a megfelelő segítség megérkezéséig azonban hosszú út vezet, mialatt az érintettek többnyire szívből meg is utálják a betűk világát. Pedig nem kellene ennek így lennie.

Évtizedekig dolgoztam kutatóként és egyetemi oktatóként, miután egy saját módszert hoztam létre – egyéni szakmai kompetenciáimra építve – a gyerekek írott nyelvi készségeinek megtámogatására. Az Integratív Diszlexia-terápia® programban az alsó tagozatos tanulókkal a klasszikus balett elemeit felhasználva formázzuk meg a betűk alakját és táncoljuk össze a szavakat, mondatokat. Mindezt egy mesei keretbe illesztve, meseterápiás szempontokat is bevonva a folyamatba. Kiscsoportos foglalkozásaimra a gyerekek örömmel érkeznek, és a mozgásos gyakorlatokon keresztül fokozatosan kialakul a hang-betű megfeleltetési képességük, fejlődnek a beszédészlelési részfolyamataik, a fonológiai
tudatosságuk. Gyakran csak ámul a család, amint otthon azon kapják gyermeküket, hogy önszántából könyvet vesz a kezébe és olvas!

A betűbalettes módszer olyan eredményesen működik, hogy már akkreditált pedagógus-továbbképzés formájában is elsajátítható.

Programom másik részében a felső tagozatos és idősebb tanulóknak/felnőtteknek is segítek: a tízujjas gépírás oktatásán keresztül. A gépírás ugyanakkor videós moduljaimmal rugalmasan, önálló időbeosztással is megtanulható. Diszgráfiások számára ez a segítség pótolhatatlan.

Honlap | Facebook

Dr. Schéder Veronika PhD, nyelvész | Integratív Diszlexia-terápia - Nyíregyháza

Dr. Schéder Veronika PhD, nyelvész | Integratív Diszlexia-terápia – Nyíregyháza

 

Renner Tímea | M O S T – Online

Talán nincs még egy olyan megosztó téma, mint a gyereknevelés. Még azoknak a felnőtteknek is van valamilyen nevelési elve, tanácsa, meggyőződése, akik sosem vállaltak gyereket. Nevelni elméletben mindenki tud. A gyakorlat, a hétköznapok, a mentális zavarokkal rendelkező gyerekek száma azonban egész más mutat.

Isabelle Filliozat egyetlen magyar tanítványaként azon munkálkodom, hogy a gyereknevelés és a szülőszerep új alapokra épülhessen. Túl régóta követünk olyan szokásokat, elvárásokat, elveket, amiknek már nincs létjogosultsága és nemhogy nem segítenek egy mai szülőnek, de még rontanak is a helyzeten.

Mindamellett még mindig tökéletes családi életre vágyunk és idealizáljuk a konfliktusmentes kapcsolatokat, hiszen sosem találkoztunk egészséges, emberi, mindkét félnek jóleső konfliktuskezeléssel. Ha csak egy valamit kellene minden szülőnek átadnom, az a következő lenne: Nincs konfliktusmentes szülő gyerek kapcsolat. Felesleges mindenáron azért küzdeni, hogy elkerüljük a konfliktust. Inkább tanuljuk meg kezelni, illetve meglátni benne a másik fél jobb megismerésének lehetőségét.

Hiszem, hogy a nevelés szólhat arról is, hogy egy olyan világot mutassunk a gyerekeinknek, amiben élni szeretnénk; és nem csak arról, hogy egy olyan világra készítsük fel őket, ami elől menekülnénk. Bűntudatkeltőnek tartom azokat a nevelési módszereket, amik azonnali változást ígérnek a gyerek viselkedésében és a szülőt teszik felelőssé az újabb sikertelen próbálkozásért. Hiszek viszont a jókor kapott információ, az empátia, a feldolgozott gyerekkor, az Aha! élmény, az ítélkezésmentesség és a meghallgatás erejében. Hálás vagyok azért, hogy a legbátrabb szülőkkel és kamaszokkal dolgozhatok együtt egy jobb, élhetőbb, örömtelibb holnapért.

Facebook | Francia referencia

Guerrin Tímea | M O S T - Online

Guerrin Tímea | M O S T – Online

 

Dr. Hajas Ági – Online

Több, mint 15 évet oktattam többek között rajzot, tervezést, komplex alkotóművészeti folyamatokat fiatal felnőtteknek, illetve óvodás, kisiskolás gyermekeknek egyaránt. A különböző művészeti területeken átívelő foglalkozások során idővel már nemcsak a csodás művek megalkotása lett a cél, hanem az a jellemfejlődés, amit a gyermek egy-egy alkotófolyamaton keresztül megél és elér. A művészetek nevelő és fejlesztő hatása ámulatba ejtett. Ezen a ponton fordultam tudatosan a művészettel nevelés felé, és képeztem tovább magam.

Úgy tapasztaltam, hogy a mai gyermekeknek sokkal ritkábban van lehetőségük FLOW-ban lenni, pedig ez az állapot mindennél fontosabb lenne számukra (és természetesen számunkra is). A korábbi generációkhoz képest jelentősen megváltozott a gyermekek környezete, elszeparálódtak a természettől, pedig az optimális fejlődésükhöz szükségük lenne arra, hogy ki tudják bontakoztatni a bennük rejlő képességeket és kreativitást. A játékipar rátelepült a keresletre, és ontja magából a kreatívnak mondott fejlesztő játékokat – amik sokszor többet ártanak, mint használnak.

Mivel az édesanyák vannak a legtöbbet gyermekükkel, ezért az édesanyákat kezdtem el online formában mentorálni azért, hogy első lépésben saját magukon, majd gyermekeikkel együtt tapasztalják meg az alkotás önismeretet adó, fejlesztő voltát. A rengeteg alkotó területet – rajz, festés, modellezés, agyagozás, építészet, zene, mozgás, komplex alkotófolyamatok, szobrászat – magába foglaló Flow-Alapú Nevelés program eszközei így a hétköznapi rutin részévé válhatnak és könnyedén a nevelési eszköztárba illeszthetők.

Jelenleg két alkotó mesekönyvem került a Vígadóban kiállításra a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként, korábban a doktori disszertációmat szintén ebből a témából írtam, amely könyv formájában is megjelent: R-É-T, Rajz – Építészet – Tánc, avagy építészet gyermekeknek címmel.

Ha Te is édesanya vagy, szeretettel várlak online programjaimon!

Honlap | Facebook | Facebook-csoport

Dr. Hajas Ági - Online

Dr. Hajas Ági – Online

 

Füstös Móni | Pozitív fegyelmezés mindenkinek – Online

Füstös Móni vagyok, Pozitív Fegyelmezés oktató és három csodálatos gyerek anyukája. Abban hiszek, hogy minden viselkedés tünet, és a mi feladatunk szülőként az, hogy megfejtsük azt, hogy a gyerek mit üzen a viselkedésével. Ha ez sikerül, akkor képessé válunk arra, hogy igazán jól tudjuk őt támogatni, ami azt eredményezi, hogy egyre kevesebb lesz a megoldandó gyereknevelési helyzet. Egy olyan világról álmodom, ahol minden gyerek mellett van legalább egy olyan felnőtt, aki megérti őt, és hisz benne.

Hiszem, hogy minden gyerek jó, csak meg kell értenünk őket, és minden szülő jó szülő, legfeljebb még nem találta meg a legjobb eszközöket és megoldásokat ahhoz, hogy igazán jól tudjon kapcsolódni a gyerekéhez.

Azért oktatok Pozitív Fegyelmezést, mert úgy gondolom, hogy ez a módszer a kézzelfogható eszközeivel és frappáns példamondataival igazán jól tud a mai elfoglalt szülőknek segíteni abban, hogy megfejtsék a kódot és kapcsolódni tudjanak a gyerekükkel.

A Pozitív Fegyelmezés egy olyan módszer, amely segít feltárni a viselkedés mögött húzódó okokat, amely szeretteljesen és tiszteletteljesen állít fel határozott kereteket, amely tudományosan megalapozott ugyan, de nem marad meg az elméleti szinten, hanem konkrét eszközöket ad a szülőknek, ugyanakkor nem is kész megoldásokkal dolgozik, nem fekete-fehér, nem gondolja azt, hogy egy megoldás minden családban működne. Ezzel tudta meghódítani a világot és változtatta meg pozitívan többmillió család életét.

Pozitív Fegyelmezés Klub | Instagram | Facebook

Füstös Móni | Atipikus Nevelés - Budapest, 7. kerület

Füstös Móni | Atipikus Nevelés – Online

A szerzőről

TűsarkakON

A TűsarkakON magazin 2021 őszén indult a korábbi "A nagybetűs Nő" folytatásaként. Küldetése egy békés sziget megvalósítása azoknak a nőknek, akik szeretnék a hagyományos értékrendeket a mai modern világgal ötvözni igazi, nagybetűs Nőként és keresik a válaszokat, hogyan lehet mindezt megvalósítani.

TűsarkakON magazin

A TűsarkakON egy digitális gardrób, tele inspiráló tartalmakkal, amelyek segítenek újra felfedezni a hagyományos értékek szépségét. Visszahozzuk, ami igazán fontos, a modern élet előnyeivel ötvözve. Légy vagány, okos, stílusos – légy önmagad, TűsarkakON!

Nézd meg ezt is!