
NAV: Februárban indul az adategyeztetés, az adóhatóság új gazdaságfehérítő eszköze

Februárban elindulnak a vállalkozásokat célzó első adategyeztetések a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV). Az új eljárás célja, hogy az adózókat partnerként kezelve biztosítson lehetőséget az adateltérések tisztázására, miközben hatékonyan kiszűrhetővé válnak a csalárd adózók – közölte Vágujhelyi Ferenc, a NAV elnöke.
A vállalkozások számára az új rendszer előnye, hogy az adateltérések tisztázását nem egy revíziós ellenőrzés során kell elvégezniük, hanem egy egyszerű, online folyamatban, ahol csak a hiba típusát kell megjelölniük.
Transzparens adatkezelés és gyors hibaelhárítás
Az adategyeztetési eljárás lényege az átláthatóság és az együttműködés. A NAV először visszamutatja az adateltéréseket az adózóknak, és lehetőséget biztosít a hibák önkéntes korrigálására. A hivatal csak abban az esetben szankcionál, ha az adózó a 15 napos határidőn belül nem reagál a felhívásra.
A mulasztás esetén a NAV 300 ezer forintos bírságot szabhat ki, de ennél is komolyabb következmény lehet, hogy a javítás elmaradása revíziót vonhat maga után. Mivel a szükséges adatok a hivatal rendelkezésére állnak, az ellenőrzési folyamat azonnal elindítható.
A NAV elnöke kiemelte, hogy az adóhatóság egyre több adathoz fér hozzá, és a kockázatelemzési módszerek is folyamatosan fejlődnek. Az eddig bevett gyakorlat szerint az adóellenőrök egy revízió során derítették ki, hogy az eltérés mögött tévedés, elírás vagy szándékos adóelkerülés áll-e. Az új adategyeztetési eljárás azonban ezt a folyamatot megelőzve, transzparens módon mutatja vissza az adatokat az érintett adózóknak.
Hibák vagy szándékos trükközés?
Az adategyeztetés révén már az eljárás elején tisztázódhat, hogy egy vállalkozás csupán elírta a számlaszámot, vagy éppen tudatosan trükközik. Előfordulhat például, hogy valaki fiktív számla alapján igényel vissza áfát, anélkül hogy a számla kiállítója erről tudna.
A NAV azokat az eseteket is vizsgálja, amikor az online számlarendszerből és az online pénztárgépek adataiból kiolvasható áfaösszeg jelentősen meghaladja az adózó által bevallott fizetendő áfát.
Az új eljárás lehetővé teszi az eltérések gyors, kényelmes és hatékony tisztázását, ami a vállalkozások számára is előnyös, hiszen így elkerülhetik a hosszas és erőforrás-igényes hatósági eljárásokat.
Az első adategyeztetések februárban indulnak
A NAV még februárban megkezdi az első egyeztetéseket, amelyeket kampányszerűen, azonos típusú eltérésekre fókuszálva hajtanak végre. Az első körben a kockázatelemzők által feltárt áfabevallás és az online számla adatai közötti eltérések kerülnek górcső alá.
Vágujhelyi Ferenc kitért az elektronikus áfarendszer (eÁFA) előnyeire is, amely nemcsak a tranzakciós adatokhoz biztosít közvetlen hozzáférést, hanem digitalizálja a bevallási folyamatokat is. Az eÁFA bevezetésével a vállalkozások mentesülhetnek az M-lapok adatszolgáltatási kötelezettsége alól, valamint az áfabevallással kapcsolatos adategyeztetési eljárások is elkerülhetők.
Az új rendszer bevezetésével a NAV célja, hogy az adózók számára egyszerűbbé és hatékonyabbá tegye az adminisztratív folyamatokat, miközben tovább csökkenti a gazdaságban jelen lévő adóelkerülés lehetőségét.
További cikkek a témában: