
„Nem a bankot képviselem, hanem Téged” – Gyökeres-Kiss Adrienn kamatokról, bizalomról és pénzügyi döntésekről

Sokan tartanak a pénzügyi tanácsadóktól – vagy mert nem tudják pontosan, mit csinálnak, vagy mert azt hiszik, mindenképp „el akarnak adni valamit”. Pedig a független pénzügyi tanácsadás valójában olyan, mint egy segítő GPS a pénzügyi döntések útvesztőjében: megmutatja az összes lehetséges irányt, ráadásul nem kerül semmibe. Gyökeres-Kiss Adrienn tíz éve dolgozik ezen a területen, és nemcsak számokban gondolkodik, hanem emberi történetekben is. Az interjúban mesélt arról, hogyan tud valaki egyedül rosszabb hitelt felvenni, miért nem kell tartani a tanácsadástól, és mit tanítana meg minden középiskolásnak a pénzügyekről. Spoiler: a hitel nem ördögtől való – ha jól csinálják.
– Kezdjük egy klasszikussal: mi volt az a pillanat, amikor úgy érezted, hogy a pénzügyek világa tényleg neked való? Volt-e olyan saját tapasztalat, ami megerősített ebben? Volt, aki inspirált ebben az irányban?
– Nagyon korán, már a középiskola választásánál a pénzügyek irányába indultam el. Közgazdasági szakközépiskolában érettségiztem, majd tovább tanultam és közgazdász diplomát szereztem. Immár 10 éve döntöttem úgy, hogy pénzügyi tanácsadó leszek, hogy támogató szerepben legyek mások életében.
– Mi volt a legnagyobb kihívás az elején? És mi az, ami azóta is minden nap feltölt ebben a munkában?
– A legnagyobb kihívás az volt, hogy hiteles legyek egy olyan területen, ahol sok előítélet él a szakmával szemben. Azóta is minden nap feltölt, amikor látom, hogy az ügyfeleim megkönnyebbülnek, miután átlátják a lehetőségeiket, és együtt megtaláljuk a számukra legjobb megoldást.
– Sokan nem tudják pontosan, mit csinál egy független pénzügyi tanácsadó. Ha egy baráti vacsorán rákérdeznek, te hogyan magyarázod el egyszerűen, érthetően? Mi az, amitől „független” vagy, és mit jelent ez az ügyfél szempontjából?
– Egy független pénzügyi tanácsadó nem egyetlen bank vagy biztosító termékeit kínálja, hanem több pénzintézet ajánlatait hasonlítja össze, és az ügyfél érdekeit képviseli. Ha kérdeznek erről, azt szoktam mondani: „Én nem egy adott bankot képviselek, hanem Téged. Olyan, mintha több banki ügyintéző lenne egy helyen, és mindegyik ajánlatát átnéznénk, hogy a legjobb döntést hozhasd meg.” Ez az ügyfélnek azt jelenti, hogy valóban személyre szabott megoldást kap, nem pedig a „polcról leemelt” terméket.
– És tényleg ingyenes? Ezt sokan kétkedve fogadják, azt hiszik, ha nem fizetnek közvetlenül, akkor biztos „valahol máshol” fizetnek.
– Igen, az ügyfeleim számára a tanácsadás és a közvetítés ingyenes. Az én díjazásomat a bank vagy biztosító fizeti, ha az ügyfél náluk köt szerződést – de ettől az ügyfél nem kap rosszabb feltételeket, sőt, az esetek többségében jobbakat, mint ha egyedül menne. Mindig hangsúlyozom: a bankoknak is érdekük, hogy szakértő közvetítőn keresztül érkezzen az ügyfél, mert így gyorsabb és gördülékenyebb az ügyintézés.
– Hogyan segítesz? Van kedvenc sztorid, amikor úgy érezted, igazán sokat segítettél valakinek?
– Egyik legkedvesebb emlékem egy fiatal párhoz kötődik, akik első lakásukat szerették volna megvenni, de az első banknál elutasították őket. Együtt átnéztük a lehetőségeket, segítettem a hitelügyintézés folyamatában, és végül egy másik banknál sikerült elintézni a hitelt, ráadásul kedvezőbb feltételekkel. Amikor beköltöztek, küldtek egy képet a nappalijukból – ez mindent megért!
– Milyen konkrét terheket veszel le az ügyfél válláról? Papírmunka? Banki ajánlatok összehasonlítása? Időspórolás? Stresszcsökkentés?
– Papírmunka: Segítek minden dokumentumot összegyűjteni, kitölteni. Ajánlatok összehasonlítása: Nem kell napokat tölteni a neten, mindent összegyűjtök. Időspórolás: Egy helyen, egy időben több bank ajánlatát is megmutatom. Sőt adott esetben egyedi ajánlatokban részesülhetnek ügyfeleim. Soron kívüli ügyintézés: Ügyfeleim hiteligénylései a pénzintézeteknél gyorsítósávra kerülnek szakmai kapcsoltrendszeremnek köszönhetően. Stresszcsökkentés: Végigkísérem a folyamatot, minden kérdésre válaszolok.
– Tudnál példát mondani egy olyan helyzetre, amikor az ügyfél egyedül valószínűleg rosszabb feltételeket kapott volna? Egyedi kamatkedvezmény? Rejtett buktatók kiszűrése?
– Egy fiatal házaspár érkezett hozzám, akik szintén az első lakáshitelüket szerették volna felvenni. Egyedül már jártak egy-két banknál, de az ajánlatok vagy túl magas kamatúak voltak, vagy olyan feltételeket kínáltak, amelyek hosszú távon nagyon megterhelőek lettek volna számukra. Amikor elkezdtük közösen áttekinteni a helyzetüket, több bank ajánlatát is összehasonlítottam, és találtam egy olyan konstrukciót, amely alacsonyabb kamatozású volt, mint az általuk korábban kapott ajánlatok, tartalmazott egyedi kamatkedvezményt, amit csak a közvetítői kapcsolat révén tudtunk elérni. És ami nagyon fontos, a szerződés apró betűs részeit is alaposan átnéztem, így kiszűrtük a rejtett költségeket és buktatókat (például előtörlesztési díj vagy kötelező biztosítási csomag). Ha egyedül mentek volna tovább, valószínűleg elfogadták volna az első bank ajánlatát, ami hosszú távon többe került volna nekik, és nagyobb anyagi terhet jelentett volna. Ez a történet jól mutatja, hogy egy független tanácsadó segítségével nemcsak pénzt lehet megtakarítani, hanem a kockázatokat is minimalizálni lehet, és olyan megoldásokat találni, amelyek valóban az ügyfél igényeire szabottak.
– Van olyan dolog, amit szerinted mindenkinek meg kéne tanítani a pénzügyekről már középiskolában? Például hogyan gondolkozzunk a hitelekről, biztosításokról, megtakarításokról?
– Azt, hogy a hitel nem „ördögtől való”, de tudni kell, mikor, mire és hogyan érdemes igénybe venni. Illetve, hogy a biztosítás nem kidobott pénz, hanem egyfajta védelem, amit magunkért és a szeretteinkért kötünk.
– Milyen gyakori hibákat látsz, amit az emberek elkövetnek, mielőtt hozzád fordulnak? („Bankfiókban aláírtam valamit, de nem is tudtam pontosan mit…” típusú sztorik?
– Nem hasonlítják össze a piacon elérhető ajánlatokat: Sokan ragaszkodnak egy bankhoz, például ahol a számlájuk van vagy ahol ismerősöknek is van hitelük, pedig gyakran léteznek kedvezőbb feltételek más pénzintézeteknél is. Ez komoly pénzügyi hátrányhoz vezethet, ha nem néznek körül alaposan. Nem olvassák át figyelmesen a szerződéseket: Sok ügyfél aláír olyan dokumentumokat, amelyeket nem ért teljesen vagy nem szán elég időt az átolvasásra. Ez később kellemetlen meglepetéseket okozhat, például rejtett költségek vagy kedvezőtlen kamatfeltételek miatt.
– Ha most olvas valaki, aki még sosem beszélt pénzügyi tanácsadóval, mit tanácsolnál neki, mire figyeljen?
– Legyen nyitott, és merjen kérdezni! Egy jó tanácsadó nem fogja rábeszélni semmire, hanem segít eligazodni, és minden kérdésére válaszol.
– Sok ember fél attól, hogy „rá akarják sózni” a legdrágább ajánlatot. Te mivel tudod eloszlatni ezt a félelmet?
– Mindig elmondom: az én célom az, hogy hosszú távon elégedett ügyfeleim legyenek, mert csak így ajánlanak tovább. Számomra az átláthatóság, a szakmai őszinteség és az ügyfél érdeke a legfontosabb.
– Ha lenne egy varázspálcád, melyik pénzügyi tévhitet tüntetnéd el azonnal a köztudatból?
– Ha varázspálcám lenne, egyértelműen azt a pénzügyi tévhitet tüntetném el, hogy „a hitel mindig rossz és adósrabszolgasághoz vezet”. Ez a tévhit még mindig nagyon él a köztudatban, főleg a 2008-as devizahitel-válság emlékei miatt, és sokakat visszatart attól, hogy tudatosan és felelősen éljenek a hitelfelvétel lehetőségével. Valójában a hitel egy eszköz lehet, ha jól választjuk meg a konstrukciót és átgondoltan kezeljük. A tévhitet eltüntetve sokkal többen mernének felelősen tervezni és élni a hitel nyújtotta lehetőségekkel, ami hozzájárulna a pénzügyi tudatosság növekedéséhez és a stabilabb anyagi helyzet kialakításához.
– Mit szeretsz legjobban a munkádban? Mi az, ami még mindig lelkesít benne nap mint nap?
– A munkámban legjobban azt szeretem, amikor látom, hogy az ügyfeleim valóban megkönnyebbülnek és magabiztosan hozzák meg a pénzügyi döntéseiket. Ez a pillanat, amikor egy bonyolultnak tűnő hitelfelvétel vagy biztosítási kérdés végre átláthatóvá válik számukra, és érzik, hogy nem egyedül kell szembenézniük ezekkel a kihívásokkal. Nagyon motivál, hogy a tanácsadásommal nemcsak pénzügyi megoldásokat nyújtok, hanem biztonságot és nyugalmat is adok. Emellett örömmel tölt el, hogy folyamatosan tanulhatok és fejlődhetek a szakmámban, így mindig naprakész tudok maradni, és a legjobb szolgáltatást nyújthatom azoknak, akik hozzám fordulnak. Ez a kombináció – az emberi kapcsolatok és a szakmai kihívások – teszi igazán szerethetővé és értékessé a munkámat.
– Ha egy dolgot kívánhatnál a magyar emberek pénzügyi tudatosságával kapcsolatban, mi lenne az?
– Bárcsak mindenki merne kérdezni és időt szánna a pénzügyi döntései átgondolására!
– Hol látod magad 5 év múlva? Van-e olyan célod, amit most építgetsz a háttérben?
– Öt év múlva elsősorban azt szeretném, hogy a munkám középpontjában továbbra is a személyes kapcsolatok álljanak. Hiszem, hogy a pénzügyi tanácsadás nem csupán számokról és termékekről szól, hanem bizalomról, odafigyelésről és valódi emberi támogatásról. Szeretném, ha ügyfeleim úgy éreznék, hogy nemcsak egyszeri tranzakciók szereplői, hanem hosszú távú partnerek, akikkel közösen alakítjuk ki a legmegfelelőbb pénzügyi megoldásokat az életük minden szakaszában. Emellett elkötelezett vagyok a folyamatos szakmai fejlődés mellett, mert a pénzügyi piacok és szabályozások állandóan változnak. Fontos számomra, hogy mindig naprakész legyek, hogy a legjobb, legmegbízhatóbb tanácsokat adhassam. Ezért rendszeresen részt veszek képzéseken, konferenciákon, és folyamatosan bővítem a tudásomat, hogy ügyfeleimnek valódi értéket nyújthassak. Összességében tehát öt év múlva is egy olyan tanácsadó szeretnék lenni, aki nemcsak szakmailag kiváló, hanem emberileg is elkötelezett, és akire ügyfelei hosszú távon is számíthatnak.
– Egy gyors asszociációs játék a végére: Mondok egy szót, te mondd meg, mi jut róla elsőként eszedbe – szóban, érzésben, bárhogy. Mehet?Lakáshitel?
– Otthonteremtés.
– Biztosítás?
– Biztonság.
– Kamat?
– Ár.
– Tanácsadás?
– Támogatás.
– Függetlenség?
– Választási lehetőség.
– Ügyfél?
– Bizalom.
– Jövő?
– Tervezés.
– Stressz?
– Megoldás.
– Pénzügyi tudatosság?
– Szabadság.
– Ha csak egyetlen tanácsot adhatnál most bárkinek, aki anyagi döntés előtt áll, mi lenne az?
– Ne dönts hirtelen – kérdezz, tájékozódj, és ha kell, kérj segítséget! Egy jó döntés évekre, évtizedekre meghatározhatja a pénzügyi biztonságodat.