Válassza az Oldal lehetőséget

Nem figyel, túlmozgásos, vagy csak eleven? – Figyelemzavarok és hiperaktivitás a gyakorlatban

Nem figyel, túlmozgásos, vagy csak eleven? – Figyelemzavarok és hiperaktivitás a gyakorlatban
TűsarkakON
Írta: TűsarkakON

Állandóan pörög. Egy perc nyugta sincs. Megint elfelejtette, mit kértem tőle. Csak néz át rajtam. Aztán hirtelen felszívja magát, és tíz perc alatt legóvárat épít, amire én egy órát szántam volna. Most akkor ez micsoda?

Ha neked is volt már olyan érzésed, hogy a gyereked „nem tudja leállítani magát” vagy „csak úgy elszáll a figyelme”, akkor valószínűleg megfordult már a fejedben az ADHD szó is. Csakhogy ez a három betű sokkal több, mint egy divatos diagnózis – és messze nem jelenti azt, hogy egy gyerek „rossz” vagy „neveletlen”.

Ez a cikk segít eligazodni a figyelemzavar és hiperaktivitás körüli dzsungelben – hogy lásd, mikor van dolgod valódi nehézséggel, és mikor „csak” egy életteli, temperamentumos gyerekről van szó.

 

Eleven vagy figyelemzavaros?

Kezdjük a legnehezebbel: nem minden mozgékony, hangos, figyelmetlen gyerek ADHD-s. Vannak olyan gyerekek, akik egyszerűen gyorsabbak a világnál. Előbb cselekednek, mint gondolnak, és az agyuk is villámtempóban pörög – csak épp nem arra, amit te mondtál nekik.

Ez teljesen normális lehet, főleg kisgyermekkorban. De van egy határ. Ahol a figyelmetlenség már nemcsak otthon, de az oviban, iskolában, baráti kapcsolatokban is nehézséget okoz. Ahol a mozgékonyság már nemcsak „sok”, hanem másokat is zavar, veszélyeztet vagy épp ellehetetleníti a tanulást.

A figyelemzavar, hiperaktivitás nem „divatbetegség”, hanem idegrendszeri fejlődési eltérés, ami bizonyos agyterületek más működéséből ered. És bár a tünetei látványosak, az okai és kezelési lehetőségei nem látszanak elsőre.

 

Nem „nevelési hiba”

Ha valami biztosan nem segít, az az ítélkezés. A „bezzeg a mi időnkben” meg a „csak rendet kellene tanítani neki” mondatok legfeljebb bűntudatot keltenek a szülőben – de megoldást nem adnak.

Az ADHD (vagy figyelemzavar, vagy impulzuskontroll-zavar – mert ezek nem teljesen ugyanazok) nem a gyerek vagy a szülő hibája. Ez nem rosszindulat vagy szándékosság kérdése. A gyerek nem direkt hagyja ott a zokniját, nem azért mászik fel az asztalra, mert ki akar készíteni. Egyszerűen még nem tudja szabályozni saját magát úgy, ahogy elvárnánk.

És itt jön képbe a szakember: aki nem csak „rendet tesz”, hanem segít megérteni, hogyan működik ez a gyerek, mire van szüksége, hogyan lehet vele úgy kommunikálni, hogy együttműködjön – és ne ellene menjen a világ.

 

A tüneteken túl: mit jelent ez a mindennapokban?

Egy ADHD-s gyerek napjai sokszor úgy telnek, mint egy túlcsavart rádióadón: minden hang egyszerre jön, és nehéz eldönteni, mire figyeljen. Eközben az őt körülvevő felnőttek gyakran úgy érzik, állandóan figyelmeztetni, terelgetni, visszafogni kell – ami marha fárasztó. Mindkét oldalról.

Ráadásul sokszor váratlanul jön a robbanás: egyik percben teljesen nyugodt, a másikban földhöz csapja a játékot. És mire a felnőtt összerakná, mi történt, ő már újra nevet.

A tanulás sem egyszerű: nem azért nem tanul meg olvasni, mert buta – hanem mert nem tud elég ideig egy dologra figyelni. Vagy mert annyira pörög, hogy nem tud leülni hozzá. Ha viszont érdekes neki a téma, meglepően jól teljesít. Csak ehhez nem tankönyv, hanem dinoszauruszos képregény kell.

 

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

A válasz: nem csak akkor, ha már baj van. Ha van benned kérdés, bizonytalanság, vagy csak úgy érzed, „más, mint a többiek” – az már elég ok arra, hogy beszélj valakivel.

A diagnózis nem bélyeg, hanem kulcs a gyerekhez. Ha tudjuk, hogy másképp működik, akkor más eszközöket használunk vele. Például nem várjuk el tőle, hogy húsz percig figyeljen a padban – de megtanítjuk neki, hogyan ossza be a figyelmét 5-5 percekre.

Egy fejlesztőpedagógus, pszichológus, gyógypedagógus segíthet abban is, hogy ne csak „túléljétek” a mindennapokat, hanem örömöt is találjatok benne. Mert egy ADHD-s gyerek lehet érzékeny, kreatív, lelkes, elképesztően fantáziadús – ha segítesz neki abban, hogy ezt jól használja.

 

Merre indulj, ha magatokra ismertél?

Lehet, hogy csak eleven. Lehet, hogy valóban figyelemzavarral él. Lehet, hogy valahol a kettő között van. A lényeg: nem vagy egyedül, és nem neked kell kitalálni mindent.

Az alábbiakban olyan szakembereket találsz, akik közül többen figyelemzavarral, hiperaktivitással élő gyerekekkel dolgoznak nap mint nap. Segítenek megérteni, mit jelent ez a mindennapokban, hogyan lehet jól reagálni, és hogyan lehet együtt építkezni – a gyerek tempójában, de biztos alapokra. De nem csak ebben találhatsz itt segítséget. Számtalan téma van még, amiben számíthatsz rájuk. Olvasd el, ismerd meg őket, nézd meg, mennyi mindenhez értenek és lehetnek támaszaid!

De ha most nem találod meg a számotokra legjobb szakembert, nézz körül a cikksorozat további részeiben is – mert biztosan köztük van az, aki épp rátok vár.

 

Szemenovics Alexandra, gyógypedagógus – Rácalmás, Dunaújváros

A mozgásfejlődés és az idegrendszer érése kéz a kézben jár. A szakirodalom és a szakemberek tapasztalatai mellett saját élményeim is azt igazolják, hogy a célzott mozgásfejlesztés alapjaiban segítheti a gyermekek fejlődését – akár évek múlva is érezhető eredményekkel. Az idegrendszer érését támogató Alapozó mozgásfejlesztés 5-16 éves kor a leghatékonyabb. Különösen azoknak a gyerekeknek jelent nagy segítséget, akiknél megkésett a mozgás- vagy beszédfejlődés, figyelemzavar, hiperaktivitás, tanulási nehézségek vagy magatartásproblémák állnak fenn.

Nyolc hónap telt el azóta, hogy elindítottam az első csoportomat Rácalmáson. Már egyre tisztábban látom azt, hogy ez a módszer nem csak a gyerekek fejlődését indította el, hanem a saját szakmai utamat is új irányba terelte. A szülői visszajelzések, a gyermekek öröme és fejlődése napról-napra megerősítenek abban, hogy megtaláltam azt a hiányzó darabot, ami a munkám sikerességét is megALAPOZZA.

Egy kisfiú szülei így fogalmaztak: „Örömmel megy a foglalkozásokra, játékosságuk és szeretetteljes hangulatuk miatt szinte már várva-várja őket. Nemcsak mozgásában, hanem beszédfejlődésében is látványos előrelépést tapasztaltunk.” Egy másik édesanya írta: „A tornának köszönhetően kisfiunk írása javult, koncentrációja megerősödött, és már a nagycsoportos testvér is csatlakozott.”

Motiváltan és örömmel készülök a következő tanévre – terveim szerint immár Dunaújvárosban is!

Facebook

Szemenovics Alexandra, gyógypedagógus - Rácalmás, Dunaújváros

Szemenovics Alexandra, gyógypedagógus – Rácalmás, Dunaújváros

 

Bíróné Berta Edina, mozgásfejlesztő terapeuta – Kaposvár

Bíróné Berta Edina vagyok, az Intelligens Gyermek Fejlesztő Ház megálmodója és működtetője. 2021-ben valóra vált egy régi álmom: létrehoztam egy olyan helyet Kaposvár közelében, ahol a gyermekek nyugodt, családias környezetben fejlődhetnek, és ahol a mozgásfejlesztés nemcsak terápiás cél, hanem örömteli, motiváló élmény is. Óvodapedagógusként tizenhat év tapasztalata és kétgyermekes édesanyaként megélt saját élményeim inspiráltak arra, hogy mélyebben foglalkozzam a mozgásfejlődés fontosságával. Nap mint nap megerősítést nyerek abban, hogy ez a hivatás nemcsak a gyerekeknek, hanem nekem is örömöt és folyamatos fejlődést jelent.

A hozzám érkező gyerekek sokféle kihívással küzdenek: tartáshibák, mozgáskoordinációs nehézségek, tanulási problémák, figyelemzavar – mind olyan területek, amelyek a mozgáson keresztül is eredményesen fejleszthetők. Minden fejlesztés előtt alapos mozgásvizsgálatot végzek, majd egyénre szabottan alakítom ki a foglalkozások menetét. A célom az, hogy a gyermekek nyomásmentesen, saját tempójukban fejlődjenek, miközben pozitív visszajelzéseket és sikerélményeket kapnak. A mozgás nemcsak fizikai, hanem idegrendszeri, érzelmi és kognitív területen is komoly változásokat indíthat el – ezt nap mint nap tapasztalom.

A szülőkkel való szoros együttműködés elengedhetetlen számomra, hiszen csak közös munkával tudunk valódi, tartós fejlődést elérni. Szeretem, ha tudják, mi történik a foglalkozásokon, ha kérdeznek, érdeklődnek – ez a bizalom az alapja a közös útnak. Folyamatosan képzem magam, mert hiszem, hogy mindig van újabb tudás, ami még hatékonyabbá teheti a munkámat. Számomra ez nem csupán munka – ez valódi hivatás, amit szívvel-lélekkel végzek.

Honlap | Facebook

Bíróné Berta Edina, óvodapedagógus - Kaposvár

Bíróné Berta Edina, óvodapedagógus – Kaposvár

 

Antal-Valecsik Zsófia, gyógypedagógus – Nógrád

Gyógypedagógus, korai fejlesztő vagyok. Közel 20 éve dolgozom gyerekekkel. Szerencsésnek érzem magam, mert pályám során hamar beleláthattam az eltérő gondolkodású kicsik izgalmas világába is. Kisfiam születése után, sok év budapesti létet követően visszaköltöztük szülőföldemre, Nógrád vármegyébe, Vác közelébe. Itt támogatom személyesen a családokat, valamint online szülőkonzultációkat, nevelési tanácsadást, képzéseket is tartok. Gyakran keresnek fel a szülők, hogy kisbabájuk, tipegőjük, óvodáskorú gyerkőcük fejlődése megfelelő ütemű-e, viselkedése az adott életkorban megfelelő-e, vagy esetleg beavatkozásra van szükség.

Gyógypedagógusként fontos ismernem az emberi fejlődés alapvető mérföldköveit és a gyermeki egyediségek mögött meglátni, ha valamilyen fejlesztés, támogatás kell a gyermeknek.

Workshopjaink, amit egy kolléganőmmel közösen (Dr. Oláh Szabina) tartunk, főképp a sajátos fejlődésű (neurodivergens) gyerekekről szólnak. Ezek akár személyes formában is elérhetőek, kis közösségekhez, szakmai teamekhez, intézményekbe – bölcsődékbe, óvodákba, általános iskolákba – is szoktak hívni minket.

Két szakmai oldalam van, az egyik a Pöttyös Süni – Zsófi néni fejlesztőszobája, ami a tipikusan fejlődő vagy csak kis támogatást igénylő gyerekekkel kapcsolatos. Hiszem, hogy a korai időszakban jól megválasztott játékokkal, eszközökkel, közös tevékenységekkel, játékba ágyazott mozgással és “okosítással” megalapozható az intelligencia kiteljesedése, az iskolai beválás és az érzelmi intelligencia, ami a felnőttkori sikerességet határozza meg. Akár otthoni jó gyakorlatokkal is érhetünk el pozitív eredményeket, ehhez nyújt ez az oldal ötleteket.

A másik oldalunk a SpektrumOk, amin hiteles és modern szemléletű tájékoztatást, fejlesztési ötleteket, jó gyakorlatokat osztunk meg. Ennek témája főleg az autizmus-spektrumállapot és a hiperaktivitás-figyelemhiányos tünetegyüttes (ADHD). Neurodivergens gyermekeket nevelő szülők és velük foglalkozó pedagógusok, szakemberek, segítők rendszeresen látogatják.

Honlap | Facebook

Antal-Valecsik Zsófia, gyógypedagógus - Nógrád

Antal-Valecsik Zsófia, gyógypedagógus – Nógrád

 

Bausz Rita, TSMT terapeuta – Sopron

Bausz Rita vagyok, 32 éves TSMT terapeuta, és Sopronban élek. Már fiatal koromban tudtam, hogy a hivatásom a pedagógia lesz. Egykori gimnáziumi tanárom hatására választottam ezt az utat, amelyet ő is járt, és amit mára teljes szívvel képviselek. A Testnevelési Egyetemen szereztem diplomát testnevelő tanárként és edzőként, majd az akkreditált pedagógusképzés keretében lettem egyéni TSMT terapeuta. Több mint egy évtizeden át párhuzamosan dolgoztam az egészségügyben és a pedagógia területén, jelenleg azonban saját fejlesztő helységemben teljes állásban foglalkozom organikusan sérült gyermekekkel (megkésett mozgásfejlődés, nyelvi késés/beszédindítás, autizmus, tanulási nehézségek, zavarok, figyelemproblémák, ADHD, szenzoros feldolgozási zavarok, alvás/evésproblémák).

A módszerrel először szülőként találkoztam, és azonnal elvarázsolt a működési mechanizmusa, szemléletmódja és módszertani alapossága. Az állapotfelmérés minden esetben elengedhetetlen a terápiás folyamat megkezdése előtt, amit a LongiKid® nevű, neuro-szenzomotoros szemléletű felmérésmóddal végzek. Ez a játékos, a gyermek számára is érdekes felmérés segít feltérképezni a motoros, pszichés, kognitív és szociális területek fejlettségi szintjét. Ezután az eredmények figyelembevételével határozom meg, hogy szükséges-e a terápia, és ha igen, milyen szinten kell elkezdeni azt. Az egyéni feladatsort több mint ezer gyakorlatból választom ki, teljes mértékben a gyermek fejlesztendő területeihez igazítva.

A TSMT terápia otthoni végzésre épül, vagyis a szülők a kapott feladatsor alapján dolgoznak együtt a gyermekükkel, én pedig 2-4 hetente kontrollálom vagy módosítom az anyagot. Természetesen igény esetén heti rendszerességű találkozásokra is van lehetőség, ilyenkor én vezetem a tornát. A terápiás időszak hossza változó: van, akinél már fél év is jelentős eredményt hoz, míg másokkal akár két évig is dolgozunk közösen. Meggyőződésem, hogy megtaláltam a hivatásomat. A munkámban kiemelt figyelmet fordítok a szeretetteljes, bizalomra épülő, mégis határozott kapcsolatra, amelyben minden gyermek egyéni bánásmódban részesül. Hiszek abban, hogy ez a szemlélet az alapja minden fejlődésnek, és ezért folyamatosan képzem magam a mozgás és a fejlesztőpedagógia területén.

Facebook | Instagram

Bausz Rita, TSMT terapeuta - Sopron

Bausz Rita, TSMT terapeuta – Sopron

 

Óvári Anna, life coach, autizmus szaktanácsadó – Online

Kommunikáció szakon végeztem 2008-ban, és már az egyetemi évek alatt magával ragadott az asszertív, valamint az erőszakmentes kommunikáció világa. Ezek a módszerek gyorsan az eszköztáram részévé váltak, hiszen nemcsak a szakmai, de a személyes életemben is rengeteg konfliktust segítettek kezelni – vagy épp megelőzni. A harmadik gyermekem születése után új irányt vett az életem: 2020-ban pozitív fegyelmezés szülőoktató lettem, majd 2023-ban life coach képesítést szereztem. Számomra a tanulás és a fejlődés nemcsak lehetőség, hanem belső szükséglet is, így jelenleg autizmus szaktanácsadó posztgraduális képzésen bővítem a tudásomat.

Diagnosztizált ADHD-sként és autistaként különösen érzékenyen és hitelesen tudom kísérni azokat a családokat, akik hasonló élethelyzetben vannak. Három, szintén neurodivergens gyermeket nevelek, így nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is nap mint nap tapasztalom, milyen kihívásokat és szépségeket hordoz ez az út. Fordulhatnak hozzám azok a családok, akik még a diagnózis előtt állnak, de már érzik, hogy másként működik a gyermekük, vagy azok is, akik már túl vannak ezen, és szeretnék a gyermekük egyéni szükségleteire szabni a családi élet működését.

A tanácsadás során Zoomon keresztül dolgozom, így a földrajzi távolság nem jelent akadályt. A folyamat része az írásos összefoglaló, mely tartalmazza a megbeszéltek lényegét, valamint az ajánlott szakirodalmakat, könyveket is, amelyek segíthetnek a mélyebb megértésben és a gyakorlati alkalmazásban. Fontos számomra, hogy mindenki, aki hozzám fordul, támogatást és egy biztonságos teret kapjon, ahol a kérdéseivel, dilemmáival nincsen egyedül.

Facebook

Óvári Anna, life coach, autizmus szaktanácsadó - Online

Óvári Anna, life coach, autizmus szaktanácsadó – Online

 

Papp Viktória, gyógypedagógus-pszichopedagógus – Budapest, 20. kerület és online

Papp Viktória vagyok, gyógypedagógus-pszichopedagógus. Viselkedészavarokkal, ADHD-val, és autizmusban érintett kamaszokkal és az őket körülvevő felnőttekkel foglalkozom.

Jelszavam: „képessé válás”, ami azt jelenti, hogy nem sémákban gondolkozom és nem sémákat tanítok, hanem azokat a készségeket igyekszem fejleszteni, ami ahhoz szükséges, hogy a hozzám fordulók önmaguk is képesek legyenek a saját életükben a szociális és kommunikációs helyzeteket kezelni, kompetensé váljanak, és ezt így is éljék meg. Ugyanis az iskolai munkám során azt tapasztaltam, hogy ez minden más területen a fejlődés/fejlesztés alapja.

Ehhez szívesen adok tanácsokat, online és személyesen is, akkor is, ha valakinek csak átmeneti támogatásra vagy tanácsra lenne szüksége, de hosszabb terápiát is vállalok. Ebben az esetben szorosan a szülőkkel együttműködve, teammunkában. Illetve edukációs céllal készítek videókat és online anyagokat, amelyekben időről időre olyan témákat járok körbe, amik érdeklődésre tarthatnak számot, szülőként, pedagógusként, mivel én magam is két kamasz édesanyjaként nagyon jól tudom, hogy mindig adódik valami, amit kezelni kell.

Ezeken kívül rendszeresen tervezek workshopokat tartani, hogy minél több segítséget nyújthassak, akkor is ha valaki nem tud eljönni hozzám. Eszközöm elsősorban a játék, illetve játékos feladatok, hogy egy élmény legyen a fejlődés.

Honlap | Facebook | Instagram | YouTube

Papp Viktória, gyógypedagógus-pszichopedagógus - Budapest, 20. kerület és online

Papp Viktória, gyógypedagógus-pszichopedagógus – Budapest, 20. kerület és online

 

A szerzőről

TűsarkakON

A TűsarkakON magazin 2021 őszén indult a korábbi "A nagybetűs Nő" folytatásaként. Küldetése egy békés sziget megvalósítása azoknak a nőknek, akik szeretnék a hagyományos értékrendeket a mai modern világgal ötvözni igazi, nagybetűs Nőként és keresik a válaszokat, hogyan lehet mindezt megvalósítani.

TűsarkakON magazin

A TűsarkakON egy digitális gardrób, tele inspiráló tartalmakkal, amelyek segítenek újra felfedezni a hagyományos értékek szépségét. Visszahozzuk, ami igazán fontos, a modern élet előnyeivel ötvözve. Légy vagány, okos, stílusos – légy önmagad, TűsarkakON!

Nézd meg ezt is!