Tanulási nehézségek helyett játékos tanulás
Másfél hét és becsöngetnek, sokaknak pedig már ettől a pár szótól is görcsbe rándul a gyomra. Ugyanis az ősz, az iskola egyet jelent számukra a kínlódással, a tanulási nehézségekkel, a vitákkal otthon vagy épp tanári oldalról a nehezen kezelhetőnek tűnő diákokkal, kudarcérzettel. Pedig egyre többen ismerik fel, hogy valójában “csak” szemléletváltásra lenne szükség az oktatásban. A Zandaka hajója 2018-ban futott ki, zászlajára a tanulási coachingot, a játékos tanulást tűzve. Mára 100-nál is nagyobb szakértői csapatával várja a játékos tanulás kedvelőit újabbnál újabb tanfolyamokkal, tréningekkel és szakmai segédanyagokkal. A Zandaka alapítójával, Csekőné Szabó Anikóval beszélgettünk.
– Az, hogy az oktatásunk terén – mondjuk így – bőven akadnak kihívások (ki innen, ki amonnan megközelítve a témát), mindenki egyetért. Te közel 20 évet dolgoztál pedagógusként. Mit láttál, milyen jelensége(kke)l szembesültél?
– Valóban közel 20 évig voltam a pályán és számtalan csodálatos dolgot éltem meg. A legszebb hivatás valóban. A gyerekek ölelései, a hálája, a ragyogó szemek, mindig feltöltöttek. A hosszú évek arra salkalltak még 2016-ban, hogy egy új szakmát tanuljak. Ennek az oka pedig az egyre növekvő tanulási nehézséggel küzdő gyermek volt. Nem értettem hozzá, hiszen nem volt eszközöm. De hála mentoromnak és a Képességfejlesztő Intézet Alapítványnak, egy olyan világ tárult elém, amelynek határtalanok a segítségnyújtó eszközei. Alternatív képességfejlesztő tanácsadóként egy olyan coaching alapú programmal kezdtem el dolgozni, amely nemcsak a tanulási módszertant szabta a diákok egyéniségére, hanem a személyiségfejlődésben is új utakat nyitott. A mai napig azt látom, hogy az oktatás minden résztvevője eszköztelenséggel küzd. Az egyre növekvő adminisztráció mellett a mindennapok rohanó világával is fel kell venni a harcot mind a szülőknek, mind pedig a pedagógus kollégáknak egyaránt. Az óriási információmennyiség, amely a gyerekeket éri, hatalmas változásokat hozott az iskolás diákoknak is. Nehéz feldolgozni a tananyagot, a figyelmük és a lelki problémák is előtérbe kerültek. Küzdelmek folynak az otthonokban, hiszen a szülők nem minden esetben értik, hogy milyen módszerrel segítsék a gyerekeket. A pedagógusok pedig a fent emlitett akadályokat igyekeznek leküzdeni és segíteni a hozzájuk érkező gyermekeket. Egyre inkább elengedhetetlennek látom, hogy megismerjük a háttérben mozgó és problémákat kiváltó okokat. Ehhez eszközre van szüksége mindenkinek, valamint egy kiváló és gördülékeny asszertív kommunikációra szülő és pedagógus között.
– A kérdés egyszerűnek tűnik, de a válasz már nyilván nem az: Milyen megoldást látsz mindezekre?
– Valóban nem egyszerű erre válaszolni, hiszen rendkívül összetett dologról van szó. Mindenképpen vallom és tapasztalom, ha mi felnőttek rendben vagyunk önmagunkkal, akkor a környezetünk is így fog érezni. Nyilván nem könnyű hosszú évek után kimozdulni a komfortzónánkból és elindulni az önfejlesztés útján, de a változás egy ilyen út. Hiszen mindenki tart az ismeretlentől és természetesen érthető az is, hogy sokan nem szeretnének továbbtanulni, mert több továbbképzés nem igazán a szakmaiságról vagy módszertanról szólt. Amire mindenképp szükség van, a kommunikáció javítása asszertív módon, valamint a rendszeres lelki karbantartásunk. Ez utóbbi nem azt jelenti, hogy valamilyen pszichés problémával küzdünk vagy lenéznek bennünket, hanem a teljes lényünket is ápolni kell, nem csak a külsőnket. A pillangóhatás itt is érvényes lesz, hiszen a lepke szárnyai egy belső jólét után csodás hullámokat tudnak továbbadni a környezetüknek. Ráadásul, ha mindezek mellé kérdezéstechnikát, coachingot, egyénre és csoportra szabott tanulásmódszertani ötleteket tanulhatnak mind a szülők, mind pedig a pedagógusok, óriási eredményeket érhetnek el. Azonban ehhez mindig azt szoktam tanácsolni, hogyha tovább szeretnének tanulni, mindig nézzenek utána a képző intézménynek. Hiszen nem minden arany, ami fénylik.
– A többi pedagógus, az intézményvezetők, de akár a szülők maguk is, mennyire partnerek ebben?
– Rendkívül sok pedagógus kollégával dolgozunk együtt több programon és szinte minden képzésemen ők töltik be a helyeket pillanatok alatt. Az intézményvezetők érdeklődőek és egyre inkább nyitottak az alternatív oktatási módszerek iránt. Többször vettek részt szülők is a tanfolyamaimon, hogy segíthessenek gyermekük számára. A legszívmelengetőbb, hogy egy olyan közösség alakult ki az utóbbi években, ahol valódi csapatmunka folyik egymást segítve önzetlenül. Itt nincsenek rangok és jelzők, hogy ki a szülő vagy a pedagógus, hanem csak segíteni akaró empatikus személyek, akik közösen segítik a jövő generációját, illetve egymást. Ez az A csapat, ahol nincsenek elvárások, nincs szakmai féltékenység és a feltett kérdésekre mindenki optimális segítő választ kap. Mindannyian tanulási coach szakemberek és egyben pedagógusok is vagyunk sok-sok év tapasztalattal. Tanári, fejlesztői, tanítói, gyógypedagógusi háttérrel mindannyian.
– Egy szülőnek mit kell figyelnie, s ha látja a jeleket, milyen eszközök állnak a rendelkezésére? Mit tehet a gyermekéért, hogy az iskolában ne kerüljön hátrányba, (megfelelő) segítséget kapjon?
– Elsőként én mindig azt tanácsolom, hogy vegye fel a kapcsolatot a gyermeke osztályfőnökével. Beszéljek meg, mi az, amit tapasztalnak és mióta zajlanak ezek a problémák, hiszen maga a fejlődés egy többszereplős folyamat. Így az első lépés a támogató környezet megteremtése. A jelek pedig rendkívül széles skálán mozognak és életkori sajátosságokkal is összefüggésbe hozhatók. Érdemes figyelni az óvodából iskolába való átmenetkor, az alsó tagozatból a felsőbe átlépéskor, illetve a serdülőkorban és a pályaválasztás kapcsán. Ezek az életkorok más-más problémát hozhatnak magukkal, viszont lesz, akinek zökkenőmentes lesz. A legapróbb probléma még nem minden esetben igényel fejlesztést. Azonban, ha tartóssá válik a tanulási nehézség, mindenképpen tanácsos egy szakember felkérése. Ilyen jel lehet az ingerlékenység, fáradékonyság, rossz konfliktuskezelés, értem itt a gyakori vitákat társaikkal vagy családon belül. Azonban láttam már egyéb speciális helyzeteket is.
Mi, alternatív képességfejlesztők betartva a kompetenciahatárokat igyekszünk a legjobbat megtenni és segíteni a diákot, a szülőt és a pedagógust is. (Kompetenciahatárok: nem végzünk el olyan feladatot, amely nem a szakterületünk. Pl. pszichológia.)
– Hol tartasz most ebben a hatalmas küldetésben, amit magadra vállaltál?
– Ez az út, ami sosem ér véget. Magam is fejlődöm az képzéseim résztvevőivel, valamint az egyéni ügyfeleimmel a mentorprogramban vagy coaching folyamatokban. Hosszú évekig csak Magyarországon tevékenykedtem. Azonban a világjárvány során egyre többször kerestek meg a határainkon túlról. Így az online konzultációk, képzések vagy tudásanyagok a tengeren túlra is átnyúló kapcsolatokat alakitottak ki.
– Ősszel egy országos programotok is indul, amiben több szakemberrel együtt vágtok bele egy komoly kihívásba. Mesélnél erről egy kicsit?
– Nem igazán tartom kihívásnak, hanem inkább szerelemprojekt! Egy új élmény pedagógiai coaching alapú szemlélet kialakításán dolgozunk több országosan elismert szakértő kollégával. Elsőként ősszel közel 10 trénerünk több mint 30 városban kezdi el munkáját az országban. Ennek köszönhetően gyerekek, szülők és természetesen pedagógusok is közelebb kerülhetnek workshopjaink segítségével a játékos, ám mégis hatékony egyénre szabott tanulási módszerekhez.
A következő év elején két 120 órás továbbképzésünk indul útjára. Olyan gyakorlati programot dolgoztunk ki, amellyel minden újdonságot a résztvevők saját maguk tapasztalhatnak meg. Ennek köszönhetően egy rendkívül sokrétű eszköztárat fognak kapni, amelynek segítségével hasonló szemléletű tevékenységet tudnak végezni az intézményben vagy akár “magánpraxisban”. Mindehhez eszközöket, képzést és mentorprogramot biztositunk, rendkívül gazdag segédanyagokkal. Már az utolsó simításokat végezzük a programokhoz.
– Hogyan lehet csatlakozni hozzátok? Akár mint intézmény, akár mint felelősségét érző pedagógus, akár mint szülő/gyermek?
– Intézményként még nem tudnak hozzánk csatlakozni, de ez is a tervek közt szerepel. Viszont egyénileg várunk mindenkit a Zandaka Tanulási coaching képzésén, mellyel a szakértői csoportunk tagja lesz automatikusan.
Azonban ha a tanfolyamot nem szeretné elvégezni valaki, várjuk szeretettel konzultációkon vagy akár egy teljes tanulási coachingra, személyre szabott folyamatban. Minden aktívan tevékenykedő szakemberünk megtalálható a weboldalon.
Valóban szeretnénk, ha a tanulás az oktatás minden résztvevőjenek örömteli lenne!
További cikkek a témában: