Válassza az Oldal lehetőséget

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

A magyar nyelv talán kevésbé szereti az idegen fogalmakat, mégis gyakori, hogy egy-egy esetben nincs igazán jó magyar megfelelője egy kifejezésnek. Így van ez a home staging fogalmával is. Ha szó szerint próbálnám elmagyarázni, akkor leginkább az „otthon színpadra állítása”-ként definiálhatnám. Vagy a lakáseladás művészeteként.

 

A módszer és az arra épülő szakma az Amerikai Egyesült Államokból származik, és a világ számos országában különböző mértékben terjedt el az amerikai 1970-es évekbeli indulása óta. Szerencsére ma már Magyarországon is egyre ismertebbé válik az ingatlanukat eladók vagy kiadók között a módszer, és egyre több kiváló szakember szolgáltatásaként elérhető.

 

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

 

Miért színpadra állítás?

A módszer lényege abban mutatkozik meg, hogy egy értékesíteni kívánt terméket igyekszünk a legjobb módon, a legelőnyösebb oldaláról bemutatni, igaz? Vajon egy fényét vesztett, csomagolás nélküli, ütött kopott vagy rosszul marketingelt terméket vennénk meg a boltból vagy inkább egy szépen csomagolt, vonzó, hibátlan, ár-érték arányának megfelelően kínált terméket?

Miért is próbálnánk meg más módszerrel értékesíteni valamit, ha ez a termék jelen esetben az ingatlanunk? De mégis, hogyan tudnánk egy ingatlant olyan szépen bemutatni a vevőknek, mint egy friss piaci terméket, hogyan tudnánk azt megfelelően kínálni a vevők számára? Hogyan tudnánk elérni, hogy a rengeteg hirdetés közül a miénk kiemelkedő legyen?

Állítsuk hát színpadra az ingatlant a megfelelő módszerrel, azaz a home staginggel!

A home staging néhány alapvetése, mely bárki számára egyszerűen kivitelezhető:
– Tégy rendet!
– Javítsd ki a hibákat!
– Legyen tisztaság!
– Szüntesd meg a túlzsúfoltságot a lakásban!
– Legyen semleges az összkép!

Mégis tapasztalatom szerint és az ingatlanhirdetéseket böngészve, nem ezzel az alapvetéssel hirdetik meg az ingatlanokat.

Bár egyszerűnek tűnik a felsorolás alapján a feladat, mégis az eladók igen nagy többsége nem tekinti ezeket fontosnak és ezzel rengeteg pénzt veszítenek. Ugyanakkor, ha el is végezzük ezeket az alapvető feladatokat, akkor is ez csak a felszín, amit a közönség, azaz a vevők láthatnak a „színpadra állított” ingatlanból és a módszerből. Sokszor azt gondolhatják a módszert még nem ismerők, hogy ez nem más, csak egy kis lakberendezés, ahogy szakmai körökben mondjuk „párnadobálás”. Pedig óriási különbség van a lakberendezés és a home staging között!

 

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

 

 

De pillantsunk be a kulisszák mögé!

Mi az, amit home stagerként hozzá tudok adni az értékesítési folyamathoz, hogy az ingatlan magasabb piaci áron, rövidebb értékesítési idő alatt találjon rá új tulajdonosára?

Az ingatlan megtekintése és felmérése után egy alapos piacelemzéssel megvizsgálom, hogy mik az ingatlan előnyei és hátrányai, ki lehet a jövőbeli vevői célcsoportja, milyen értékesítési árat célozhatunk meg. Persze a végeredmény függ attól is, hogy az ingatlan tulajdonosa mennyit tud vagy kíván rászánni a javasolt módosításokra. Az elvégzett javítások és módosítások, majd a fent felsorolt alapvető feladatok elvégzése után kerül sor az ingatlan helyiségeinek funkcionális berendezésére, bemutatva a lakást a legelőnyösebb oldaláról.

Talán ezen a ponton érthető meg leginkább a különbség a lakberendezés és a home staging között. A lakberendezés során a berendezésre és az átalakításokra, az ingatlan optikai megjelenésére annyit költ a tulajdonos, amennyit akar, gyakorlatilag nincs határ. A saját maga kényelmére, ízlésére formálja azt, amely így az ő igényeit szolgálja ki és lehet, hogy a végeredmény csak neki tetsző. Azonban a home staging egy kifejezetten vevőközpontú szolgáltatás! Csak a vevő számára érdekes és értékes beruházásokat hajtjuk végre, melyek a fent már említett piacelemzésre alapulnak!

Az ingatlan felkészítésének végén pedig a profi hirdetési anyag is elkészül. Az utolsó „díszlet” és dekoráció is a helyére kerül és jöhet az enteriőrfotózás, mely kiegészíti a minden információt tartalmazó hirdetési szöveget.

A lényeg, hogy egy jól felkészített ingatlan, a megfelelő marketing anyaggal tálalva kiemelkedik a számtalan rossz hirdetési anyagból, így ezekre szinte azonnal rákattintanak az érdeklődők. A mai világban csak pár másodperc áll rendelkezésünkre, hogy a vevők figyelmét megragadjuk. Ha ez megtörtént és a vevő eljön megtekinteni az ingatlanunkat és az első benyomása – ami csak rajtunk és a home stagingen múlik – az, hogy ez az ingatlan valóban olyan, mint a fotókon, akkor sokkal nagyobb eséllyel találjuk meg gyorsan a vevőnket és kerül sor az adásvételre! Ha a vevő azt érzi, hogy ez a lakás olyan, amiről álmodott és amiben el tudja képzelni az életét, akkor elértük a célt! Ezért akár magasabb árat is hajlandóak kifizetni, mert az eladó a home stager segítségével mindent megtett azért, hogy egy hibátlan, esztétikus, vonzó, azonnal költözhető lakást kínált a számára!

A home stager tudása és a módszer komplexitása segíti hozzá az ingatlan tulajdonosát, hogy az ingatlanát a lehető legjobb módon kínálja az ingatlanpiaci portálokon, maximalizálja az érte kapható árat és lerövidítse az értékesítési időt.

Ugyanakkor fontos tisztázni, hogy a home staging általában a jó állapotú ingatlanok esetében működik. A felújításra szoruló ingatlanok esetében már inkább ingatlanfejlesztéssel egybekötött home stagingről beszélünk. Ebben az esetben szintén a piacelemzés segíti meghozni a döntést, hogy megéri a beruházás vagy sem.

 

Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging Terjedőben Magyarországon is a lakáseladás művészete, azaz a home staging

 

Általában az ingatlan értékének 2-5%-a az az összeg, amit érdemes rákölteni az eladás előtt a felkészítésre, azaz a home stagingre. Ez az összeg nemcsak, hogy megtérülhet az ingatlan eladásakor, hanem a legtöbb esetben a megtérülésen felül még haszonnal is történik az értékesítés. Persze létezik olyan helyzet, amikor maga az értékesíthetőség válik a sikerré egy előnytelen adottságú, vagy kevésbé kedvelt környéken található ingatlan vonatkozásában. Hiszen minden eset más és más.

A lényeg összességében – legyen szó bármilyen értékű ingatlanról is – az az, hogy a vevő a rendelkezésére álló összegért a legjobbat kapja, az eladó pedig minél előbb tovább tudjon lépni és ne kelljen hosszú időre az eladásra kínált ingatlanába ragadnia.

Végül fontos megérteni még valamit, a vevők nem szeretnének feladatot, gondot vásárolni a pénzükért. A statisztikák is bizonyítják, hogy hamarabb találnak gazdára a jól felkészített lakások, mert a vevők 70-80%-a ezeket az ingatlanokat keresik! Manapság már nem nagyon működik a „vevő majd megcsinálja” hozzáállás. Pontosabban ezek a lakások ragadnak be hosszú időre a kínálatban.

Ha elfogadjuk, hogy a lakáseladás egy verseny, ahol a vevők figyelméért megy a küzdelem, akkor vajon nem éri meg jobban egy létező módszer és a home stager segítségével belefogni az ingatlan értékesítésébe?

Hiszen a lakás eladása is egy művészet!

 

Manninger Zsuzsi
www.muzsahomedesign.hu
muzsadesign@gmail.com
06 30 63 64 473

A szerzőről

TűsarkakON

A TűsarkakON magazin 2021 őszén indult a korábbi "A nagybetűs Nő" folytatásaként. Küldetése egy békés sziget megvalósítása azoknak a nőknek, akik szeretnék a hagyományos értékrendeket a mai modern világgal ötvözni igazi, nagybetűs Nőként és keresik a válaszokat, hogyan lehet mindezt megvalósítani.

Nézd meg ezt is!

Programajánló