Vállalkozási nehézségek – 5 kemény lecke, amivel szembesülhetsz kezdő vállalkozóként
„Ha előre tudtam/láttam volna…” – így kezdődik számos, megbánással teli történet, gyakran még az üzleti életben is. A vállalkozásod még friss és tartasz tőle, nehogy elronts valamit, miközben építed? Alább összegyűjtöttünk néhány olyan helyzetet, tapasztalatot, tipikus vállalkozási nehézségeket, amikbe már előtted is sokan belefutottak – hogy Te tudj belőlük tanulni, és véletlenül se kövesd el ezeket a hibákat.
1. A hírneved a mindened – vigyázz rá!
Bekerülni egy-egy új csapatba mindig izgalmas, még külsősként is – főleg, ha a megbízóid fontosnak tartják a rendszeres, személyes találkozásokkal is tarkított kapcsolattartást. Egy jó sikerült munkaebéd vagy –vacsora végén óhatatlanul közelebb érezhetjük magunkat a másikhoz; azonban ennek ennyiben kell megállnia. Egy könnyednek induló flört is kellemetlen helyzeteket teremthet, így gondold meg kétszer is, kit mennyire engedsz közel magadhoz: állítsd fel kedvesen, de határozottan a saját határaidat. Hiszen tudod: az emberek jöhetnek és mehetnek, de az álmaid általában ugyanazok maradnak… Ne nehezítsd hát a saját dolgodat feleslegesen.
2. Az ügyfeleid, megbízóid NEM a barátaid…
Azokat a kapcsolataidat, ahol nem a két szép szemedért/a személyiségedért vannak veled, nem is kezelheted ennek mentén. Nem panaszkodhatsz nekik időről időre arról, milyen lábbal keltél fel ma és ezért késel egy projekt befejezésével, mert egy bizonyos ponton túl már nem fognak profiként tekinteni rád. Ugyanúgy az sem tartozik rájuk, hogy éppen szakítottál vagy elkezdtél pszichológushoz járni. Ha indokolatlanul személyes információkat osztasz meg azokkal, akiktől a bevételed függ, sosem tudhatod, mikor származik majd belőle hátrányod. És az bizony a karriered leszállóágát is jelentheti. Legalábbis, egy időre.
3. …de ők is emberek
Ugyanitt fontos megemlíteni: a klienseidnek is lehetnek rossz napjaik. Beszélhetnek veled kevésbé kedvesen, mint szoktak, elfelejthetik az adott határidőt, amit megszabtál. Ha ezek csak egyszer, maximum kétszer fordulnak elő, nem kell egyből szerződésbontással vagy a kapcsolat megszakításával fenyegetőznöd. Viszont arra is figyelj, hogy ha mondasz valamit, az később úgy is legyen. Ha késedelmi díjat akarsz felszámítani, tedd meg; ha a harmadik alkalommal sem tartják be, amit megbeszéltetek, dobbants. Hitelességet csak úgy építhetsz, ha minden esetben hű maradsz az adott szavadhoz.
4. Szerződés nélkül egy lépést se!
Vannak szakmák – mint például a vendéglátás vagy a turizmus -, ahol a bizalmat gyakran nem szerződésekre alapozzák. Bejáratott, kölcsönös tiszteleten alapuló üzleti kapcsolatokban talán Te is úgy érezheted, „minek ezt” – ám éles helyzetben, amikor az ügyfél nem fizet vagy szankcionálnod kell valamit, bizony jó, ha van mire támaszkodnod. Ellenkező esetben vagy tornyosuló, kifizetetlen számlahegyekre, vagy véget nem érő pereskedésekre számíthatsz… És ugye, hogy neked sincs erre időd vagy felesleges pénzed?
5. Vagy fejlődsz, vagy lemaradsz
Kutatások szerint a legjobb, legsikeresebb vállalkozások azok, akik időről időre (kb. félévente) képesek megújulni. Akik tudnak mindig valami pluszt adni ügyfeleiknek, legyen ez akár egy új szolgáltatás, akár egy már meglévő felfejlesztése. Ne félj te se az újdonságoktól: tarts inkább attól, hogy a konkurencia lehagy, ha elkényelmesedsz. Legbelül érzed úgy is, mi az, ami szerinted érdekes, izgalmas innováció lehetne, már időszerű és a cégedhez is sokat adna hozzá. Ha van rá elég pénzed, ne habozz: vágj bele! (Ha még nincs, akkor pedig találd ki, hogyan gyűjthetsz rá össze elég tőkét. )
Belefutottál már az egyik helyzetbe vagy többe is? Még ekkor sincs világvége: biztos, hogy tanultál belőle valamit. Ha mást nem, hát azt, hogy legközelebb másképp kell majd csinálnod. Így igazán büszke leszel majd magadra, ha végül ez sikerül is.
(Holecska Tünde írása)
További cikkek a témában: