Válassza az Oldal lehetőséget

Légúti betegségek szezonja: Előzzük meg a fertőzéseket!

Légúti betegségek szezonja: Előzzük meg a fertőzéseket!

Az ősz nem csak az - és munkakezdés, hanem a szezonja is. Vajon mit tehetünk, hogy a lehető legkevesebbszer kelljen megtapasztalni ezeknek a betegségeknek a kellemetlen tüneteit?

Amikor a visszatérnek a közösségbe, beindul a légúti betegségek sorozata is. Különösen az először közösségbe kerülő, éretlen ű kisgyerekek kapnak el minden baktériumot és vírust, de a nagyobbakra is jellemző, hogy az őszi-téli időszakban néhány hetet töltenek valamilyen légúti betegséggel. Az utóbbi években a Covid-járványnak is mindig volt egy felívelő szakasza, amikor beindult az óvodai, iskolai élet. De az őszi-téli légúti betegségek nem csak a gyerekeket veszélyeztetik, a felnőttek többsége sem kerüli el őket.

 

Erős immunrendszerrel a légúti betegségek ellen

Vajon hogyan védhetjük ki a légúti betegségek támadását? Sokan hisznek az immunrendszer célzott erősítésében vitaminokkal, speciális szuperélelmiszerekkel. Bár a szervezet védekezőrendszerének működését valóban lehet kissé támogatni, érdemes tudni, hogy az immunrendszerünk a szervezet része, így nem választható el a testünk általános működésétől. Akkor működik jól, ha a szervezetünk egésze is egészséges. Ezt pedig a legjobban egészséges táplálkozással, rendszeres mozgással és megfelelő pihenéssel tudjuk elősegíteni.

 

Az egészséges életmód segít a légúti betegségek megelőzésében

A légúti betegségek megelőzéséhez tehát nem a csodaszerek, hanem az alapszabályainak betartása a legfontosabb. Együnk minél több zöldséget, gyümölcsöt – a legjobb az, aminek éppen szezonja van -, gabonafélét, sovány húst és tejterméket vagy növényi fehérjeforrásokat (például hüvelyeseket). Cukorból és fehér lisztből viszont fogyasszuk a lehető legkevesebbet. Igyunk elég folyadékot, lehetőleg ne cukros üdítőket, hanem vizet. Mozogjunk minden nap legalább fél órát – még jobb, ha ezt a friss levegőn tesszük. Az is jó megoldás, ha egyszerűen csak sétálunk egyet, az oviból, az iskolából hazafelé beugrunk a játszótérre vagy hétvégén sétálunk, kirándulunk.

Az ellenállóképesség védelmének felnőtteknél és gyerekeknél egyaránt része a megfelelő mennyiségű és ű is. A túlterheltség sajnos már iskoláskorban sem ritka, a felnőtteknél pedig legtöbbször a mindennapok része. A saját érdekünkben érdemes néha kilépni a mókuskerékből és nemcsak a szigorúan vett alvásidőre ügyelni, hanem arra is, hogy minden nap legyen legalább egy óránk a feltöltődésre, a hobbinkra, a baráti kapcsolatainkra vagy egyszerűen csak az „üresjáratra”.

 

Egy kis támogatás

Ősszel felpörög a vitaminok és más étrendkiegészítők piaca. Ahelyett, hogy azt szednénk és adnánk a gyereknek is, ami éppen divatos, érdemes ezt az orvossal megbeszélni. A D-vitamin szedését egyébként általában javasolni szokták ősztől tavaszig, de az adagolással kapcsolatban megint csak érdemes az segítségét kérni, nehogy túladagoljuk a vitamint. A bélflóra egészségét is egyre több kutatás köti össze az immunrendszer megfelelő működésével. Épp ezért jó, ha az egészséges étrend részét képezik azt ezt támogató fermentált élelmiszerek, például a savanyú káposzta, a joghurt vagy az erjesztett savanyúságok. A probiotikus étrend-kiegészítők szedését megint csak érdemes megbeszélni a háziorvossal és a gyermekorvossal.

A szerzőről

Csiki Judit

Több évtizede írok a nagyobb női lapoknak minden olyasmiről, amitől jobb lesz az életünk: életmódról, egészségről, divatról, szépségről – összefoglalva a self-care-ről, azaz a magunkkal való törődésről. Szín- és stílustanácsadóként és self-care mentorként pedig egyénileg is segítem a hozzám fordulókat a testi-lelki harmónia megtalálásában.

Nézd meg ezt is!

Programajánló