Válassza az Oldal lehetőséget

Sikeres vállalkozás 50 felett – Interjú Madarász Vica, szín- és stílustanácsadóval

Sikeres vállalkozás 50 felett – Interjú Madarász Vica, szín- és stílustanácsadóval

Madarász Vica, szín- és stílustanácsadó munkásságát már jó ideje figyelemmel követem. Örömmel nézek minden vállalkozói sikert, de ha azt valaki nőként, 50 év felett, az elmúlt évtizedek egyik legnehezítettebb gazdasági pályáján teszi, triplán le a kalappal előtte. Így most őt kérdeztem, hogyan is sikerült mindezt véghez vinnie.

 

– Napjainkban igen felkapott és keresett szakma lett a szín- és stílustanácsadás. De te talán a megszokottól eltérően landoltál ezen a pályán. Honnan jöttél? Mivel foglalkoztál előtte?

– Korábban kisvárosban éltem, egy kozmetikai vállalatot képviseltem, aminek a keretein belül csapatépítéssel foglalkoztam (400 fő felett volt a csapatom létszáma), ahol vezetői szintet sikerült elérnem. A vállalat egyik képzésén a cég kozmetikusa ismertetett meg a színek jelentőségével, amikor a színkendői segítségével megállapította, hogy tél típus vagyok, de arra, hogy a 12 színtípusból melyik az altípusom, az idő rövidsége miatt nem derült fény. Engem nem hagyott nyugodni a dolog, mindennek szeretek pontosan utánajárni, ezért elmentem megtanulni az alapokat 2006-ban ahhoz a hölgyhöz, aki ezt a szolgáltatást Magyarországon elsőként bevezette. A megszerzett tudást a csapatomban és a családomban használtam akkor. Rá 2 évre változás állt be az életemben, átköltöztem Szegedre, több területen is dolgoztam alkalmazottként, így emiatt a színtanácsadás háttérbe szorult, de a színek az életem fontos részét képezték ebben az időszakban is.

2017-ben fordult meg újra a fejemben a vállalkozás gondolata. Akkor kerültek a kezembe Marie Kondo: Rend a lelke mindennek és a Tiszta öröm című könyvei. Ezek alapján megcsináltam életem nagy rendrakását, és úgy gondoltam, hogy ez lesz a vállalkozásom fő profilja, a szín-és stílustanácsadást pedig beépítem a ruhák válogatásába. Mert mennyivel jobb a ruhákat tudatosan selejtezni, ahelyett, hogy csak az érzéseinkre hagyatkoznánk. (KonMari azt vallja, hogy érzés alapján válogassunk át mindent és selejtezzük ki a felesleges dolgainkat.) El is kezdtem ezzel foglalkozni, de utána mégis visszakanyarodtam a szín- és stílustanácsadáshoz.

– Mit tapasztaltál, hogyan fogadtak az emberek egy az otthonukat, személyes tárgyaikat érintő vállalkozást?

– Mivel ez teljesen új dolog volt még akkor, elég nehezen tudtam megértetni az emberekkel, hogy nem, nem takarításról van szó, hanem a dolgaink szisztematikus átválogatásáról és a már nem használt darabok kiselejtezéséről, valamint egy olyan tárolási rendszer kialakításáról, amivel a későbbiekben is átlátható és tartós rendet lehet tartani. Minden feleslegesen megtartott ruhadarab megakadást okoz az életünkben és visszatart a fejlődéstől, ezért fontos, hogy rend legyen körülöttünk. Persze, ezeken kívül még számos okot fel tudnék sorolni. Mivel az emberek az otthonuk takarításával is nehezen bíznak meg egy idegent, nemhogy a dolgaik kiselejtezésével, így nem igazán értem célt az elképzelésemmel. Vagy csak nem szántam elég időt ennek felépítésére.

– Elmeséled, hogy innen hogyan, mikor és miért kerültél aztán végül mégis a szín- és stílustanácsadás területére?

– Miközben a fentiek megismertetésén dolgoztam, posztoltam néhány képet a kendőzésről is (mivel ez volt az alapja nálam a ruhák válogatásának). A visszajelzések alapján azt vettem észre, hogy jobban érdekli az embereket, hogy amikor kimennek az utcára, hogyan néznek ki, mint az, hogy rend van-e az otthonukban. Ez egyébként érthető, hiszen az első benyomás pár másodperc alatt kialakul, még mielőtt megszólalnánk, bekerülünk egy skatulyába, és onnan már nehéz kitörni. Nincs első benyomás másodjára. Ennek jelentősége vitathatatlan. Így megfordítottam az egészet és a vállalkozói igazolványomat 2019-ben már a szín- és stílustanácsadásra váltottam ki, a gardróbrendezésnél pedig felhasználom azt a tudást, amit Marie Kondótól megtanultam. Utána már mindent ebbe az irányba állítottam: részt vettem egy online szín-és stílustanácsadói tanfolyamon, elvégeztem az OKJ-s szépségtanácsadói tanfolyamot (erre a sminkelés miatt volt szükség), jelenleg online stylist képzésre járok. Így most már egy komplett tudással segíthetem a hozzám fordulókat.

 

 

– Kezdő vállalkozónak lenni sosem könnyű, de te egy igen nehezített időszakban kezdtél, hisz egyből jött a COVID, aztán pedig a háború.

– Így van. Az elmúlt 3,5 évben több, a vállalkozásokat nehezítő esemény történt, mint előtte 10 évben. Nem volt egyszerű időszak, de a lezárások alatt is keményen dolgoztam, komoly háttéranyagokat állítottam össze, amikkel magas színvonalon tudom végezni a munkámat. Folyamatosan a fejlesztésen dolgozom, úgy gondolom, hogy ez segített át azon a nehéz időszakon, és ez visz előre most is.

– Kikkel szeretsz dolgozni? Ki a te célcsoportod?

– Sokat gondolkoztam azon, hogy ki is az én célcsoportom. Több ötletem is volt erre, de az elmúlt időszakban a hozzám jelentkezők alapján szépen kialakult. Főleg olyan hölgyek (utána elkísérik hozzám a párjukat is) kérik a szolgáltatásaimat, akik valamilyen okból úgy érzik, hogy eljött a stílusváltásuk ideje. Ilyen okok pl.: GYES-ről visszamennek dolgozni; kirepültek a gyerekeik, így van idejük végre magukkal foglalkozni; párkeresésben vagy álláskeresésben vannak; vagy “csak” egyszerűen tudatosan akarnak vásárolni, ezzel kímélve a pénztárcájukat és a környezetet is. Életkor alapján inkább a 30 év felettiek keresnek meg, mert általában addigra alakulnak ki a szerepeik, feladataik. Persze megfordulnak ennél fiatalabbak is nálam, de nem ez a jellemző (pedig nekik is nagy segítség lenne, hiszen egy életre szóló tudást kapnának). Nagy valószínűséggel a saját életkorom is befolyásolja azt, hogy kik bíznak meg bennem. Az életemben felgyülemlett élettapasztalatot is szívesen megosztom a hozzám fordulókkal. Persze csak akkor, ha kérik, egy tanácsadás mindig a vendégről szól. A vállalkozó hölgyekkel is szívesen dolgozom, mert ha cégünk van, akkor bizony a megjelenésünknek is képviselni kell azt az értékes tudást, ami a vállalkozásunkra jellemző.

– Ha már szóba kerültek a korosztályok. A fiatalok és az idősebbek között mintha amúgy is lenne egy feszültség a generációs különbségekből adódóan. Te hogy látod ezt?

– Annak idején, amikor fiatalnak számítottam, sokat hallottam, hogy amíg lélekben nem öregszünk meg, fiatalnak számítunk, hiába mutat mást a tükör. 🙂 Ez így van, ezt tapasztalom. Azt vettem észre, hogy a mostani fiatalok már az én korosztályomat is idősnek gondolják, és nem hiszik, hogy 50 felett is lehet aktív és életerős valaki. Pedig a mostani ötvenesek (elég ha csak magamra gondolok) is tele lehetnek célokkal, tervekkel. Igaz, hogy általában azokra jellemző ez, akik “felveszik a kesztyűt” és lépést tartanak a modern kor kihívásaival, és észreveszik, hogy számukra is kinyílt a világ, nem csak a fiatalabb korosztály számára. Éppen ezért nem is szeretem az idősebb jelzőt az 50 felettiekre.

– Mit használnál helyette?

– Legjobban az elegáns kort szeretem, de a korábban született fiatal vagy érettebb fiatal kifejezésekkel is azonosulni tudok.

– Hány éves a legidősebb, akarom mondani, legérettebb fiatal ügyfeled?

– 70 éves volt a hölgy. Nagyon nyitott és érdeklődő volt, sosem késő tanulni.

– Vállalkozói oldalról talán az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy hogyan sikerült elérned, hogy ilyen ismert legyél és ennyien kövessenek?

– Rendszeresen posztolok a social media felületein, 1 éve főleg videók formájában. A tapasztalataim alapján átdolgoztam Az online megjelenés titkai e-bookomat, amiben leírom mit érdemes tudni a profi online megjelenésről (megjelenés, marketingtippek, kamera beállítása stb.). A szegedi Egyetem TV-vel is volt 3 részes videósorozatom, de szerepeltem a Szentesi TV-ben is, illetve több online újságba írok rendszeresen cikkeket. 2021 januárjában vállalkozói társaimmal összefogva meghirdettünk egy Stílusváltó programot, aminek a keretein belül 50 jelentkező közül kiválasztottunk egy vállalkozó hölgyet, akinek segítettük tetőtől-talpig az átalakulását, amivel méltón tudja képviselni a vállalkozását. Mindig keresem az együttműködés lehetőségét, hiszen vallom, hogy összefogva sokkal többre vagyunk képesek. 2022-ben országos road show keretében, az ország több városába ellátogattam (Miskolc, Szentendre, Békéscsaba, Tatabánya), sőt Szerbiába, Adára is eljutottam. 2023 januárjában pedig megvalósítottam féléves előkészület után a Légy önmagad stílusikonja! online előfizetői klubomat, így már a tőlem távol élő hölgyeknek is tudok segíteni a stílusos és mindig alkalomhoz illő megjelenés kialakításában.

– Mi a víziód, a célod a szakmáddal?

– Számos tanfolyamot végeztem el a szakmai továbbképzéseken felül is. Most is folyamatosan tanulok, éppen azért, hogy minél több embernek tudjak segíteni az önazonos megjelenés kialakításában. Tudom, hogy mindenkinek volt/van a megjelenésével kapcsolatos szorongása, frusztrációja, csak sokan nem akarnak ezzel szembesülni, mert nem hiszik el azt, hogyha változtatnak a megjelenésükön, jobban fogják magukat érezni, ami az egész életükre pozitív hatással lesz. Az a célom, hogy eljuttassam hozzájuk azt a tudást, amivel meg tudják valósítani ezt.

– A frusztráció valóban komoly gondokat tud okozni, s bele sem gondolnak sokan, mennyi mindenre kihatással van ez az életükben.

– Így van. Ez nem véletlen, hiszen a neveltetésünk is hozzájárult ehhez, valamint sok közmondás létezik arról, hogy nem számít, hogy nézünk ki. Pl. “nem a ruha teszi az embert”, “nem a külső számít, hanem a belső”, “ne a külső alapján ítéljünk meg másokat” stb.. Pedig az öltözködés végigkíséri az életünket, ha elhisszük, ha nem. Gondoljunk csak bele, miután megszületünk, szinte azonnal ruha kerül ránk és az utolsó utunkra is ruhában kísérnek…

 

 

– Mondhatjuk, hogy az életünk minden területén folyamatosan értékesítünk, értékesítjük saját magunkat?

– Pontosan, ezzel maximálisan egyetértek. A gyerek is “eladja magát” a szüleinek, tanárainak, de mi felnőttként is magunkat a munkahelyünkön, üzleti és magánéleti kapcsolatainkban (gondolok itt a párkapcsolatra is).

– Ha már párkapcsolat: Hogy látod, milyen hatással van a külsőnk a párkapcsolatainkra?

– A párunknak is folyamatosan el kell adnunk magunkat, hogy azt a varázslatot, amit akkor látott, amikor megismert bennünket, továbbra is fent tudjuk tartani. A párkapcsolatban is nagy szerepe van az öltözködésnek. A tanácsadásokon mindig elmondom, hogy kinyúlt, feslett ruhát ne viseljünk és ne őrizgessük (maximum olyan munkákra használjuk, amiben óhatatlanul szennyes lesz, pl. festés), mert kiábrándító lehet a párunk számára, ha abban lát bennünket. Egy pici sminket is érdemes magunkra tenni (nem a vastag “vakolatra” gondolok), amivel ki tudjuk emelni a természetes szépségünket. Többször hallottam már olyan történetet, amikor a férj azt mondta a feleségének, hogy ne sminkelje magát, neki úgy jó, ahogy van, aztán évek múlva egy kisminkelt, csinos hölgyért hagyta el a feleségét. Legyünk igényesek magunkkal, sokkal jobban fogjuk érezni mi magunkat is a bőrünkben és a párunk is büszke lesz ránk. Megéri a fáradságot.

A szerzőről

Tóth Kriszta

Egész életemet végigkísérte az írás. Kisiskolás koromtól az összes suliújság szerkesztőségében ott voltam, majd a pályafutásomat is az ország egyik legnagyobb városának napilapjánál, illetve régiós havilapjánál kezdtem. Mellettük is számos újságnak, blognak, magazinnak írtam az évek alatt. Az elmúlt pár évben pedig már mint könyvíró is bemutatkozhattam a nagyvilágnak. Eddig két könyvem jelent meg, s a továbbiak is már ott sorakoznak a fiókban vagy legalábbis a fejemben. A TűsarkakON magazint 2021-ben indítottam útjára.

Válaszolj

Kövess minket!

Nézd meg videóinkat is!

Betöltés...

Nézd meg ezt is!